Jesper Oskam
08.03.2022

Bedrijfstrots is het nieuwe goud

2203 RCC Blog Employee Advocacy hero media 16_1 [1600x900]

Over employee advocacy als communicatietool

Laat jij je trots voor je bedrijf nog niet zien? Je loopt nu vele kansen mis, maar welke? Wie moet wat waar delen? We leggen je uit waarom je vandaag nog moet beginnen met het uitdragen van je trots.

Employee advocacy. Het is trending topic. Er wordt veel over geschreven en gesproken door communicatieprofessionals, maar niet iedereen weet wat het betekent. Employee advocacy is het delen van content van een bedrijf of merk door haar medewerkers via onder andere social media.

Pijnpunten en uitdagingen
Dat heeft een enorme waarde: mensen vinden content die gedeeld wordt door mensen veel geloofwaardiger dan content die door een zakelijk account gedeeld wordt en zullen daar sneller naar handelen. Ook de algoritmes van bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn zijn zo ingesteld dat content van personen sneller en vaker in je tijdlijn wordt weergegeven dan content van zakelijke accounts. Maar wat zijn de pijnpunten en uitdagingen? En welke vragen komen boven water als bedrijven hun medewerkers tot ambassadeurs willen maken?

Zichtbaarheid en zoekmachines
Eigen onderzoek leert ons dat één procent van de werknemers actief boodschappen van zijn werkgever deelt. En Europees onderzoek door SD Worx leert ons dat slechts negentien procent van de medewerkers echt betrokken is bij zijn werkgever. Dus in een eerste stap is het belangrijk om deze negentien procent van de medewerkers te activeren als ambassadeur. Toch zijn er veel bedrijven die (nog) geen ambassadeurs inzetten. Er zijn zoveel voordelen. Niet alleen verbeter je de zichtbaarheid van je bedrijf of merk. Ook stijgt het verkeer naar je website en maak je kans op een hogere score door zoekmachines.

Millennials doen het het best
Voor de ambassadeurs zelf heeft het ambassadeur-zijn ook een voordeel: het heeft een positief effect op hun carrière. Ze vergroten hun netwerk, blijven up-to-date met skills en trends. En het enthousiasme van betrokken medewerkers is besmettelijk. De resultaten tonen aan dat bedrijven waar actief gedeeld wordt, de medewerkersbetrokkenheid kan verhoogd worden tot 25 procent en meer. Fun fact: millennials hebben het best in de gaten hoe ze met hun activiteit op social media op kunnen vallen ten opzichte van hun collega’s, ongeacht welke generatie.

Met de juiste tools...
Terug naar ons werk. Als je onze toffe collega’s volgt op social zul je vast hebben gezien dat wij veel delen over ons werk. Wij zijn enorm groos (Rotterdams voor trots) op wat wij maken voor onze klanten. Tegelijkertijd wijzen we onze klanten erop dat er ook voor hen kansen liggen op het gebied van employee advocacy. Een terugkerend argument over waarom het niet ingezet wordt: ‘We weten niet waar we moeten beginnen.’
Het begin is zeker niet eenvoudig. Maar het is niet onmogelijk. Door een goede strategie op te zetten en de juiste tools, zoals bijvoorbeeld Social Seeder, te gebruiken wordt ook jouw merk beter zichtbaar met merkambassadeurs. 

Over Social Seeder
Wat is Social Seeder? Het is een tool waarmee je gemakkelijk content naar je merkambassadeurs kan sturen, die zij dan eenvoudig kunnen delen op hun kanalen. Het werkt heel simpel. De content die de ambassadeur gaat posten wordt klaargezet in Social Seeder, waarna de ambassadeur makkelijk de content op het persoonlijke account kan plaatsen. Maar is de tool voor iedereen geschikt? Voor kleine bedrijven niet. Dan werkt een mailtje of berichtje sneller. Maar voor grotere bedrijven, waar mogelijk veel ambassadeurs zitten, is het perfect. Niet alleen omdat het eenvoudig in te richten is, maar ook omdat je als grotere organisatie heldere statistieken te zien krijgt.

Employee advocacy heeft dus vele voordelen. Het gaat verder dan alleen met trots laten zien wat je doet. Ook corporate social responsibility-projecten (CSR) kunnen gedeeld worden. Zodat dit niet iets is dat enkel achter de muren van het bedrijf plaatsvindt. Hierdoor weten toekomstige medewerkers wat zij van jouw bedrijf kunnen verwachten en welke waarden je hanteert. Ook kan je toekomstige klanten inspireren om met jouw bedrijf zaken te doen. Door je medewerkers je bedrijf in het middelpunt van de belangstelling te laten plaatsen, zet je jezelf en het bedrijf waar je voor werkt op de kaart. Met actieve ambassadeurs heb je goud in handen.

Ik geloof dat het verhaal van jouw organisatie het best verteld wordt door je medewerkers, enkel op deze manier bouw je een uniek, betekenisvol en authentiek merk

Patrick de Pauw, Social Seeder.

Meer blogs

Bronnenlijst:

employee advocacy bedrijfstrots Social Media werkengagement