Niels Rauwcc
14.03.2022

De pret van het remmende virus

IMG_4788

‘Corona heeft op veel vlakken een versnelling geforceerd.’ Veel beter kan ik het niet zeggen dan Joost Baljon, creative entrepreneur bij RauwCC. Om die versnelling de baas te blijven - of eigenlijk, om die voor te blijven - sprintte hij voor de troepen uit. Om zich in korte tijd een voor RauwCC nieuw communicatiegebied eigen te maken. Dat van: live-streams, webcasts, webinars en podcasts.     

Zoals het wel vaker gaat met successen starten die meestal ergens tussen noodzaak en toeval. Corona maakte het noodzakelijk om anders te denken en te doen, toeval wilde dat we een andere aanpak eerst mooi op ons zelf konden testen. Dat is zo ongeveer ook de start van ons live-avontuur geworden. Eerst voor jezelf, later voor een ander. 

Corona als aanjager
Met live-uitzenden via social media hadden we ervaring. Dat deden we vooral op locatie en redelijk low-tech. Gefilmd met de mobiel op “statief” of uit de hand. Bijvoorbeeld live Q&A’s voor De Maastunnel vanuit de Euromast. Best tof. Dat was een jaar of drie geleden. Joost: ‘Zeker tof, maar dat is wel oud-Rauw. Het ging, voor die tijd. In 2019 begonnen socialmediaplatforms het fenomeen live enorm te pushen. Toch kwam het niet echt van de grond. Wél toen corona opdook. Dat heeft op vele vlakken een versnelling geforceerd. Ook voor ons.’

Practise what you preach
‘We begonnen onze eigen sessies live te hosten, zodat we het werk zoveel mogelijk door konden laten gaan. Denk aan de WHY-sessies of inhakerworkshops die we regelmatig met opdrachtgevers doen. Want als we die online konden doen, dan ging het in ieder geval door. Onze opdrachtgevers hadden dezelfde uitdaging: hoe bedenken we iets waardoor bijeenkomsten en kleine evenementen wél kunnen plaatsvinden? Dat hebben we laten zien door zelf het goede voorbeeld te geven.’ Podcasts zijn daar ook een goed voorbeeld van. Daar startten we ook eerst voor onszelf mee. Zoals voor Kennis met Dennis-specials (socialmedianieuws met collega Dennis de Winter) en Social Media Week Holland (tegenwoordig onderdeel van Dutch Media Week).

Onze plicht
‘Corona was er niet alleen de aanleiding van dat we live gingen, maar ook dagelijks het onderwerp van gesprek. De inhoud van de eerste live-sessies was dus vooral corona-gerelateerd. Communicatie werd als vitaal beroep aangemerkt dus we voelden het ook als onze plicht om hierin een ondersteunende rol te spelen andere communicatieprofessionals te helpen. Zo deden we live Q&A’s over hoe in ons vakgebied om te gaan met corona.’ Deze sessies waren nuttig en leerzaam, maar ook een mooi uithangbord om aan onze opdrachtgevers te laten zien. Alleen, hoe maak je dat allemaal mogelijk in eigen huis?
 
Met beperkte middelen
Als gadget-nerd was de technische uitdaging om live-sessies te kunnen hosten iets waar Joost ‘heel goed op gaat’. ‘In het begin schakelden we een bureau in om ons met de techniek te helpen. We merkten dat zij nogal over-equipped waren. Dat hadden we niet per se allemaal nodig en we zijn toen zelf materiaal gaan aanschaffen. Dat verliep heel organisch, steeds een beetje meer en een beetje beter. Ik vind dat inderdaad heel leuk om uit te zoeken, te testen en werkend te krijgen. Niet helemaal alleen, hoor. Samen met mijn collega Luciano, die al ervaring had met live-streams, hebben we onze grote vergaderruimte ingericht als studio voor live-sessies, webcasts, webinars, et cetera. 
‘Het viel niet mee om aan de juiste apparatuur te komen, de hele wereld had tegelijkertijd iets nodig om iedereen te kunnen blijven bereiken. Ik vind het echt een sport om het maximale te halen uit relatief beperkte middelen. Tijdens de dip in werk aan het begin van de corona-pandemie was daar ook mooi de tijd voor. Dat duurde niet lang, trouwens.’

Succesvolle set-up
Vanaf juni 2020 hadden we het weer druk als vanouds. En waren we er precies op tijd klaar voor toen onze opdrachtgevers met vragen kwamen of we voor hen live-sessies konden organiseren. ‘Sportbedrijf Rotterdam was de eerste. We begonnen met webinars om sportaanbieders te helpen, gericht op communities die ze weer aan het bewegen wilden krijgen. Eerst rondom coronakwesties, later meer over ondernemerschap. Hiermee bewezen we dat dit een succesvolle set-up was, ook toen je wel weer fysiek bijeen kon komen.’
Daar durven we gerust enkele conclusies aan te verbinden. Joost legt het zo uit: ‘We zijn nu misschien schermmoe, maar online-events zijn effectief, voordelig, duurzaam en extreem schaalbaar. Het is online, maar kan ook zeer interactief zijn, en biedt dus alle ruimte voor tweerichtingsverkeer en echt contact. Een webinar organiseer je makkelijker dan een fysiek live-event. Het kost minder en levert je meer houdbare content op. De vraag blijft altijd, vóór je ergens mee start: Welke vorm dient het beste het doel?’

Ook al zo handig
Wat het antwoord ook is online-sessies zullen een vaste plek innemen in de communicatiemiddelenmix. Het is een vorm die blijft. Voor de opdrachtgever zijn de voordelen helder. En voor de deelnemer? ‘De kijker is zich meer bewust van de mogelijkheden om bijvoorbeeld online een event te bekijken. Ik denk ook dat evenementen vaker een hybridevorm hebben, zodat de eindgebruiker zelf zijn keuze kan maken. Dan kun je dus fysiek naar een event, je kunt live online deelnemen of, keuze drie, opnames later bekijken of terugkijken. Ook al zo handig.’  
 
Een half uur voorbereiding
Een evolutie dus, opgejaagd door het coronavirus. Ook de techniek maakte een evolutie door. ‘We zijn in de loop der tijd overgestapt op dedicated live-streamapparatuur. Van - grof gezegd - een bij elkaar geraapte tot een volledig op het doel afgestemde opstelling. Waarmee je van minstens twee uur voorbereiding nu nog maar een half uur nodig hebt om de boel op te starten. Dat scheelt nogal wat. Er is steeds meer mogelijk op het gebied van online live gaan en dat kan nog steeds met redelijk simpele middelen. Zo werk je flexibel, lean en snel. En dat doen wij dus ook.’

Ruimtes nog beter inrichten
We kijken terug op de afgelopen bijna twee jaar als een spoedcursus in online live-sessies opzetten. ‘Rennend aankleden’ noemen we dat. Tja, zo werken we soms - volgens de chaostheorie.
Alles wat we leerden pasten we echter toe in onze vorige werkomgeving. Vanaf begin 2022 zijn we verhuisd. Eén deur verder, om precies te zijn. Het voordeel: we hoefden niet ver en we kenden de andere plek al. ‘Dat gaf ons een blank slate om daarover na te denken. Hoe we ruimtes nog beter konden inrichten. Dedicated én multifunctioneel, voor livestreams en podcasts en alles wat daartussen valt. Want veel zaken die in coronatijd ontstonden om mensen te bereiken, blijven in de toekomst bestaan. Daar ben ik zeker van, dat is écht veranderd.’ 

Samen met de opdrachtgever willen we voorop lopen op basis van nieuwe techniek. Om voor de uitdagingen van die opdrachtgever passende oplossingen te vinden en te blijven vinden. En dat geldt bij ons eigenlijk voor alles wat we doen. 
Benieuwd naar de nieuwe studio? We laten je het met alle plezier zien! 

IMG_0692IMG_0691
De vraag blijft altijd, vóór je ergens mee start: Welke vorm dient het beste het doel?

Joost Baljon. creative entrepreneur

Meer blogs

Bel of mail ons!

Vragen over dit blog?
Neem contact op met:

Joost