Dennis de Winter
05.08.2020

Het lot van TikTok

Het lot van TikTok

TikTok lijkt Facebook van de troon te stoten als het gaat om de (on)betrouwbaarheid van het platform. De app is in India niet meer toegestaan en ook president Trump himself denkt erover TikTok te verbannen. Gelukkig is er een sprankje hoop voor het platform: Microsoft denkt erover de Amerikaanse versie te kopen. Dennis ging eens na of een van zijn favoriete platformen eigenlijk wel zo leuk is.

Dat TikTok niet echt te vertrouwen is, is niks nieuws. Hoe populairder het platform werd, hoe meer verontrustende verhalen ik las en hoorde, onder andere over censuur en privacy. Niet oké, natuurlijk. Maar de app beloofde beterschap door te stoppen met censuur, en ik TikTokte vrolijk door. Daarbij vond ik het hypocriet van mezelf als ik daardoor dit platform links zou laten liggen maar dan wel actief bleef op Facebook en Instagram. Die gaan ook niet altijd even lekker met de privacy.

Ze weten alles van je
En toen was er een developer die de app binnenstebuiten heeft gekeerd (‘reverse engineering’ voor de kenners). Hij kon precies zien welke data TikTok allemaal verzamelde. Zijn conclusie: TikTok is een dataverzamelingsapp met een socialmediamasker op. De hoeveelheid data die de app op dat moment verzamelde was vele malen groter dan dat bijvoorbeeld Facebook doet. Maar ook de veiligheid voor bijvoorbeeld jonge kinderen was echt niet in orde. En dan is er nog de grote zorg dat de Chinese overheid een handje heeft in de app...

Maar het is ook leuk
Maar, even eerlijk: TikTok heeft ook veel positieve kanten, wat mij betreft. Als ik puur naar de voorkant kijk, zie ik een verfrissende app die de gebruikers een authentieke en intuïtieve socialmedia-ervaring biedt. Hierdoor zie je een explosie aan creativiteit op het platform. Het is niet voor niets dat andere apps TikTok keihard kopiëren. Ik geloof dat content op social media sowieso steeds meer in deze vorm aangeboden zal worden. Niet te ingewikkeld, maar toch met eindeloze opties om toffe video’s te creëren.

Poll
In de hoop dat het hier allemaal wel meevalt, vroeg ik via een poll op LinkedIn: Moeten we in Nederland ook nadenken over het verbieden van TikTok? Met de opties: Ja! en Zeker niet! 61 procent stemde voor de eerste optie.

Kak! Moeten we serieus over een verbod nadenken? Dat zou het einde van een fantastische app kunnen betekenen. 

RauwCC-eindbaas Maarten (een van de ‘Zeker niet!’-stemmers) nuanceerde mijn directe vraag gelukkig iets. “Ik geloof niet dat we TikTok moeten verbannen, maar wel dat de overheid in gesprek met ze moet gaan. Het is natuurlijk zorgelijk dat de Chinese overheid betrokken is bij de app, iets wat je bij andere platformen niet ziet. Maar tegelijkertijd zie ik mijn dochter enorm creatief bezig zijn met content maken voor de app. Dat is wat mij betreft heel waardevol.”

Goed punt van Maarten. Een app verbannen lijkt mij niet de beste oplossing, maar ze zomaar overal mee weg laten komen ook niet. 

Kapers op de kust
Het feit dat TikTok het nu zwaar heeft, biedt kansen voor andere, concurrerende platformen. Meest opvallende hierin is Triller. Dit short-form videoplatform is in 2015 opgericht door een Hollywoodmagnaat in samenwerking met verschillende artiesten. Na het TikTok-nieuws stond de app ineens binnen één weekend in de meeste landen bovenaan verschillende app store-hitlijsten. Instagram Reels, de TikTok-functie van Instagram, is nu wereldwijd beschikbaar. Byte, de opvolger van Vine, gaat ook iets beter in de app stores. En waar Snapchat eerst door alle andere platformen werd geïmiteerd, passen ze nu zelf dit trucje toe. Een muziekfunctie in Snapchat wordt getest in Nieuw-Zeeland en Australië, en gaat ook later dit jaar verder de wereld over.

En nu?
Wat betreft het verbannen van de app, dat is afwachten. Er staat vooralsnog een deal met Microsoft (of Trump?) gepland, die 15 september wordt afgerond.  

Mijn mening? Ik denk dat we voorlopig nog niet klaar zijn met TikTok. Het platform biedt unieke content voor een heel breed publiek. Niet alleen dansende tieners, maar ook steeds meer bedrijven plaatsen er originele content. Wat betreft de data? Ik vind dat je bij elk platform goed moet beseffen dat een ‘gratis’ dienst niet zomaar bestaat. Elke socialmedia-app verzamelt data. In hoeverre, dat is de vraag natuurlijk, dus blijf daar scherp op. 


Ben je nieuwsgierig hoe je originele en waardevolle content voor op TikTok of een van die andere platformen moet maken? Stuur gerust eens een berichtje.

Meer blogs