Jesper Oskam
21.04.2021

Is Clubhouse een blijvertje?

Blog Clubhouse 1920x1080

Clubhouse is dé hype van dit moment. Lekker achterover op de bank meeluisteren met een gesprek of - beter nog - zelf deelnemen. Ook met RauwCC zijn we er actief. Zo heeft Dennis (die van Kennis met Dennis) de Social Community Hangout gestart. Hier praat hij samen met andere leden over alle updates binnen social media. In de laatste hangout kwam daar de vraag: Is Clubhouse een blijvertje? Om eerlijk te zijn vinden we dat best lastig.

De kracht van Clubhouse

Clubhouse doet wat nog niemand eerder lukte. Het is de eerste app die audio en social media op de juiste manier met elkaar weet te combineren. ‘Het is een compleet nieuwe manier van je socials gebruiken,’ volgens Dennis. ‘Je zit niet meer hersenloos door je tijdlijn te scrollen, maar je gaat direct interactie aan met anderen.’ Clubhouse heeft de interactie tussen personen naar een nieuw level gebracht. Dat zien marketeers en merken ook. De eerste Clubhouse-influencers zijn al benaderd. 

Een van de USP’s van Clubhouse is het ‘hier en nu.’ Alle gesprekken zijn live en zijn daarna niet meer terug te luisteren. Daarnaast kan het publiek direct reageren op de inhoud. Hierdoor heb je als presentator hele hoge interactie met je publiek. Hierdoor wordt de content een beleving. Dit kan ook een afknapper zijn om Clubhouse te gebruiken. Het is niet mogelijk om terug te luisteren: alles is live. Als je niet op tijd bent mis je de boot.

Vijf jaar verder

Volgens Dennis is Clubhouse zeker nog niet perfect. ‘Ze moeten blijven innoveren om het hoofd boven water te houden. Androidgebruikers willen ook Clubhouse kunnen draaien op hun telefoon. Daarnaast mag het ontwikkelen van nieuwe functies niet stilstaan. Anders worden ze opgeslokt door de big boys. Facebook, Twitter, LinkedIn, Instagram en Spotify werken aan eigen varianten van Clubhouse.’ Facebook lanceerde begin april de experimentele versie van hun Clubhouse rivaal: Hotline. Hotline lijkt sterk op Clubhouse. Toch speelt video ook een rol bij Hotline, maar de hoofdrol is toch voor audio weggelegd. (bron) 

‘Clubhouse is zeker geen blijvertje,’ stelt Maarten. ‘De USP’s van de app zijn te nihil om zelfstandig bestaansrecht te creëren. Het is voor andere techbedrijven relatief eenvoudig om een soortgelijk platform uit te rollen. Dat gebeurt ook al met Spaces van Twitter en Hotline van Facebook. Het zal niet lang meer duren of de app wordt opgeslokt door de grote jongens,  waarvan Facebook of Microsoft grote kanshebbers zijn.’ ‘Op den duur zal Clubhouse alleen nog maar door bepaalde doelgroepen gebruikt gaan worden. Als dat er steeds minder worden, dan is de app niet meer relevant genoeg als social media.’ volgens Manon, strateeg bij RauwCC.


Of Clubhouse over vijf jaar nog bestaat is nog maar de vraag. Waarschijnlijk wordt Clubhouse kapotgemaakt door de grote spelers zoals Facebook. Maar het fenomeen ‘live audio content' zal zeker blijven. (bron) Het concept van Clubhouse is een perfecte vorm van social media voor zakelijk gebruik. Het is enorm handig om in te zetten om extra kennis op te doen en daar ook over mee wil praten.

Meer blogs

Bel of mail ons!

Vragen over dit blog?
Neem contact op met:

Niels
Story categorieën & RAUWCC Categorieën