Niels Rauwcc
26.11.2021

Een merkambassadeur van bits en bytes

2111 Esther x LOU_1920x1080

Mensen vertrouwen mensen. Anonieme organisaties, daar houden we niet zo van. Die hebben een gezicht nodig. Eigen medewerkers doen dat heel goed, maar heb je wel eens aan een virtuele merkambassadeur gedacht?

Heb je trotse medewerkers? Grote kans dat ze vol lof over jouw bedrijf, organisatie of merk praten. Op verjaardagen, in zakelijke gesprekken, maar ook online. Die bedrijfstrots is de basis voor spontane, organische en positieve communicatie. Goed voor de business, om nieuw talent aan te trekken en voor het algemene sentiment rond jouw club.

Onbewuste ambassadeurs

Het is goed daar in te investeren. Een cultuur te scheppen waar medewerkers zich gewaardeerd en gehoord voelen, met ruimte voor carrière en ontwikkeling. 

Heb je die te pakken dan kun je de meest actieve en trotse mensen enthousiast maken om ambassadeur voor je te worden. Dat zijn ze vaak al onbewust, maar je kunt ze helpen gemakkelijk de juiste content namens jouw organisatie te delen. Social Seeder is daar bijvoorbeeld een handige tool voor.

Ambassadeur zijn loont

Feit is, mensen vertrouwen mensen. Zie je een gave video of foto met toffe teksten door een persoon online gezet, dan spreekt dat vele malen meer aan dan wanneer een anonieme organisatie dat doet.

Het geeft je als organisatie extra handvatten om je marketingcommunicatie te ondersteunen, om vanuit je strategie jouw verhaal de bühne op te krijgen. Daar kun je medewerkers een cruciale rol in laten spelen, op een ongedwongen manier. Ambassadeur zijn voor de organisatie biedt medewerkers ook zelf kansen: meer zichtbaarheid, een groter netwerk, een professionelere uitstraling, betere sales en een actieve ontwikkeling van de carrière.  

Virtueel én praktisch

Die ontwikkeling blijft alleen niet per se binnenshuis. Een medewerker heeft ook een eigen leven, eigen wensen en soms een eigen plan voor de toekomst. Ambassadeurs zijn er, kortom, niet voor altijd en zijn ook zeker niet altijd kneedbaar.

Virtuele merkambassadeurs wel. Digitaal vervaardigde mascottes geven een gezicht aan je organisatie. Ze zijn nooit ziek, kunnen elk moment overal zijn, in een door je zelf bedachte vorm en doen altijd wat jij wil. Virtuele merkambassadeurs vertellen het verhaal van je organisatie zonder dat daar een persoon aan vastzit. Ze verschijnen in een vorm die past bij de organisatie, alles tussen een bijna echt mens en een pratende banaan, en zijn aan te passen als het moment daar om vraagt. Virtuele merkambassadeurs komen waar niemand anders kan komen, reizen digitaal door een machinekamer, een model van een bouwproject of een toekomstige wereld waar niemand het bestaan nog van kent. Ze vullen hiermee ook een heel praktische rol. Een gidsfunctie in interne systemen of platforms bijvoorbeeld, handig om nieuwe medewerkers wegwijs te maken. Virtuele merkambassadeurs zijn dus breed inzetbaar. Ze zijn flexibel, alwetend en dienstbaar. 

Zeggen we de menselijke ambassadeur dan gedag? Zeker niet. Ze vullen elkaar aan. Waar de een spontaan en persoonlijk zorgt voor het verspreiden van de boodschap namens je organisatie, omdat hij of zij daar eventueel zelf ook baat bij heeft, vormt de virtuele evenknie de constante factor, de innovatieve en plooibare kant van het verhaal. Benut je beide goed? Dan heb je goud in handen. 

Voorbeelden van virtuele merkambassadeurs

Nu denk je misschien: Virtuele merkambassadeurs, zijn die er? En, hoe zien ze er dan uit? Goeie vragen. Niet geheel toevallig kennen wij er een paar. Sterker nog, die hebben we zelf gecreëerd. Maar eerst een stukje theorie.

Er zijn grofweg twee soorten virtuele karakters of avatars: zij die op mensen lijken en zij die dat niet (of een stuk minder) doen. Vanuit de geschiedenis, dus nog niet digitaal, kun je denken aan Captain Iglo versus Flipje uit Tiel. Een grijze man met baard en pet (kan je opa zijn) en een jongetje gemaakt van fruit (duidelijk geen echt bestaand persoon). Nu zien wij al snel menselijke trekjes in ongeveer alles dus dat maakt voor de kijker niet uit. We hechten snel aan dit soort karakters, of het nou bijna-echte mensen zijn of meer cartoony figuren. Kijk maar hoe populair Disney-figuren zijn. Ook grote merken weten dit al heel lang en spelen daarop in sinds ze zelf steeds onpersoonlijker en anoniemer werden. Denk aan: het Michelinmannetje of meer recent, het blauwe mannetje van Bol.com. 

Ons eigen werk inspireerden we op de eerste serieuze virtuele influencer, Lilmiquela (3,1 miljoen volgers op Instagram). Dat werd onze Esther Olofsson, die nu voor Postillion Hotels als stadsgids van Rotterdam fungeert. Een digitale ambassadeur die bezoekers de mooiste plekjes laat zien. Ze is een jonge vrouw, maar bewust net niet helemaal levensecht gemaakt. Daarnaast is er Lou de bouwer, een olijke robot die de medewerkers van bouwbedrijf Dura Vermeer meeneemt in de reis naar digitalisering.

Twee compleet andere types en ieder met een eigen doel. Het mooie is dat je, omdat het digitaal vervaardigde karakters zijn, deze ultiem kunt vormen en afstemmen op wat en wie je wil bereiken. Maximaal maatwerk, verrassend flexibel en een vooruitstrevend visitekaartje bovendien. Nu we jouw vragen hebben beantwoord, luidt de onze op basis van deze overduidelijke voordelen: Waarom zijn er nog zo weinig virtuele merkambassadeurs?

Meer blogs

Bel of mail ons!

Vragen over dit blog?
Neem contact op met:

Manon