Social media: de trends in de praktijk

Copywriter Niels bezocht onlangs The Social Conference van Emerce, hét Nederlandse congres over socialmediastrategie voor grotere organisaties. Om te kijken waar we staan, waar we naartoe gaan en wat er van te leren valt. Hieronder een overzicht van de meest opvallende sprekers.

Mag dat nog, een blog over een event dat al in maart was? Uiteraard, want ik heb het tenslotte zelf geschreven. En ja, het gaat snel. Maar zo snel ook weer niet. Lees wat nieuw is in social media en hoe je op speelse wijze van idee tot succes komt.  

The story of NOS Stories
NOS Stories begon in oktober vorig jaar met nieuws gericht op jongeren op YouTube, Instagram en Snapchat. En? Een doorslaand succes. Ruim 460K volgers op Insta, met 22 miljoen weergaven per week, en bijna 51K abonnees op YouTube. NOS Stories is nu het grootste nieuwsaccount van Nederland. Zo’n platform willen we allemaal wel opzetten. Wat is het geheim? Emma Brink, redacteur en social (strategie) van NOS Stories, gaf een kijkje in de keuken.
‘NOS wilde pubers bereiken. We hadden natuurlijk al het Jeugdjournaal en het nieuwsprogramma NOS op 3. Maar pubers misten precies de boot. Te oud voor het Jeugdjournaal en net niet geboeid door NOS op 3.’
Zo ontstond het idee voor NOS Stories, een platform dat jongeren op de hoogte houdt van het nieuws, uitleg geeft en helpt een mening te vormen. Haar grootste tip: Neem je kanaal serieus. ‘Je account is gemaakt om mensen te bereiken en om ze goede informatie te geven. Vertel daarom het hele verhaal in één keer en verwijs niet altijd door naar een andere plaats om verder te lezen. Anders ben je een doorgeefluik en daar gaan mensen je niet voor volgen. Geef je volgers echt iets mee: inspiratie, tips, nieuws, emotie, humor. Luister naar ze en kijk wat goed bevalt en wat niet.’ NOS Stories zit dicht op de doelgroep, het team gaat bijvoorbeeld elke week ergens op schoolbezoek om te weten wat er speelt.
‘En vergeet niet wáár je de content plaatst. Pas je formaten en lengtes aan aan het medium dat je gebruikt. En als je dan weet wat en waar je iets gaat vertellen, is het belangrijk te zorgen voor herkenbaarheid. Dat kun je doen met het verhaal zelf, maar ook met grafische elementen.’
Laatste tip van Emma: ‘Handel snel, maar zorg dat er ruimte blijft voor creativiteit.’ Is zo’n aanpak iets voor je eigen bedrijf? Onthoud dat NOS Stories wordt onderhouden door een team van zeven man. Investeren, investeren, investeren.

The Avocado Show
Soms komt succes compleet onverwacht en zonder moeite. Althans zo lijkt het. Het verhaal van The Avocado Show is hoe dan ook te mooi om waar te zijn. Mede-oprichter Ron Simpson vertelt over zijn aandeel in een restaurant gebaseerd op één ingrediënt: avocado.
Waarom avocado? Goeie vraag. ‘Er waren veel monorestaurants in Amsterdam, en die waren stuk voor stuk erg succesvol. Vandaar. We deden marktonderzoek - via Whatsapp. Daar moet je geen duur bureau voor inhuren. Dat zag er allemaal veelbelovend uit. Alleen we kregen geen lening van de bank.’
Dat was een uitdaging. Ron, zelf eigenaar van een marketingbureau, had alvast een perspakket laten maken. En een idee voor een locatie was er ook al. Ron ging met zijn businesspartner én een bevriende chef kijken of het wat was. Een klusser ter plaatse werd gevraagd om even een foto te maken. Daar stonden ze met zijn drieën, met in hun handen een plattegrond en een bord waarop de naam en het logo van hun nieuwe restaurant stonden.

‘Het was niet eens een goeie foto. Eigenlijk gewoon een hele slechte. Maar er gebeurde iets geks. De foto ging viral. De hele wereld over. Niet even, maar drie maanden lang. Drie maanden! Meestal houdt het na 48 uur op.
De foto werd 212 miljoen keer bekeken, The Avocado Show had 100.000 volgers op social media. Alleen, er was niet eens een restaurant… Hoe dat kon? Daar had Ron toen ook geen antwoord op. Inmiddels wel. ‘Er was geen ander nieuws, geen aanvullende informatie. Alleen die ene foto. De truc: interesse wekken op een imperfecte manier. The power of imperfection.’
Dat gebeurde toen per ongeluk, maar nu past hij deze “truc” eigenlijk bijna altijd toe bij het lanceren van nieuwe producten of merken. ‘Ruimte laten voor fantasie is de sleutel. Laat journalisten hun werk doen. Als je alles in hapklare brokken voorschotelt worden ze lui en zeker niet nieuwsgierig naar wat je plannen zijn. The Avocado Show als naam is een bewuste keuze, het woord show houdt een belofte in. Ook iets dat prikkelt en nieuwsgierig maakt.’
De hype was zo groot dat er foodies uit de gehele wereld voor de deur lagen om er zo snel mogelijk bij te zijn. Met behulp van een business angel kon de droom uiteindelijk ook echt worden waargemaakt op 17 maart 2017. Wel al een tijdje geleden, inmiddels is er een to-goversie van het restaurant in Amsterdam en een vestiging in Brussel.
Het voordeel van de voorsprong die ze hadden op social was dat ze heel makkelijk konden testen met content. ‘We konden het letterlijk vragen aan onze volgers. Het zou dom en zonde zijn om al die data niet te benutten.’ Zo kwamen ze erachter dat contrast het beste werkte: heldere kleuren op een neutrale, zwarte achtergrond. Kennelijk sluit dat het beste aan op wat de fans willen en verwachten. Vooral op Instagram werkt dat als een malle, dat bewijzen de 124K aan volgers wel.

Contentcreatie voor de nieuwe generatie
Content moet dus precies aansluiten, want voor jou nog honderd anderen. Wat sluit dan aan? Dat verandert sneller dan ooit. Mobiel is de nieuwe standaard. De afstandsbediening van je leven, noemt Tim van der Wiel (1998) het.
Tim begon op zijn dertiende - reken gerust even mee - met Twitter. Hij zag hoe groot het platform werd in de VS en ging daar heel snel in mee, in het Nederlands. Resultaat: binnen no-time ruim een miljoen volgers. Ja, je leest het goed.
Nu is hij oprichter van social agency GoSpooky (2016) en voice-techbedrijf Speaky (2018). GoSpooky richt zich op storytelling via nieuwe media, dat leverde al snel succesvolle samenwerkingen op met merken als KLM, HEMA en IKEA. Zijn overtuiging in de kracht en toekomst van voice-technologie leidde tot Speaky, een bedrijf dat zich richt op het benutten van het potentieel van conversationele AI en stemassistenten zoals Google Assistant en Amazon Alexa.
Het valt hem op dat veel bedrijven social nu gebruiken als distributieplatform. ‘Maar het is meer dan dat. Je hebt een goed verhaal nodig en moet een concept bedenken voor elk kanaal dat relevant is voor je doelgroep. Content op maat dus.’ Klinkt allemaal logisch, maar het lukt soms gewoon niet bij de nieuwe generatie. Tim’s tip? Snapchat! Hij noemt het de beste deal voor goedkope aandacht. ‘Zestig procent van Snapchat is een-op-een, dus daar kun je op inspelen. En voor de toekomst? Voice. Voice is meer dan audio.’
Tim voorspelt dat mobiele telefoons binnen no-time worden vervangen door oortjes en gewoon te bedienen zijn met je stem. Het draait om gemak. Geen knopjes meer indrukken maar gewoon vragen om wat je nodig hebt. ‘Mensen weten al hoe ze hun stem moeten gebruiken. Het is de meest natuurlijke interface die je je maar kunt voorstellen.’
Maar, hier hangen natuurlijk wel veel nieuwe uitdagingen aan vast. De gebruiker vraagt en krijgt wat hij of zij wil. Zo wordt het dus vooral een inputkanaal, want het is niet visueel. Hoe breng je dan je merk over? Hoe word je gevonden? Je identiteit moet je overbrengen met een stem. Hoe klinkt je merk dan eigenlijk? Precies de reden waarom Speaky is opgericht. Zij ontwikkelen strategieën en applicaties waarmee je nu nog op tijd aan boord stapt van deze ontwikkeling.

Voice in vogelvlucht - KLM spreekt
Over aan boord stappen gesproken: KLM neemt voice serieus. Heel serieus. Martine van der Lee, directeur social media, sprak erover. Ik interviewde haar voor Emerce. ‘We zijn niet de goedkoopste, ook niet de meest luxe, maar altijd gericht op geweldige klantervaringen.’ Geldt die ambitie ook voor voice? ‘Uiteraard, hoewel het daar nog te vroeg voor is. Daarvoor zijn we nog te veel aan het ontwikkelen, testen en uitbouwen. Maar geen risico’s nemen, dat werkt niet op social. Zolang je maar uitlegt dat het gaat om het beter maken van de service. Dan accepteren mensen dat.’

Lees hier zelf in vogelvlucht wat de stand van zaken rond voice is en hoe ‘s lands luchtvaarttrots nu al haar eerste stappen richting consument maakt. Interessant? Dan ga je de volgende editie toch gezellig mee?