Supersonisch door de ideeënbarrière

Ik heb een week voor een ander bedrijf gewerkt. Althans, zo voelde dat. Ik heb namelijk een week lang meegewerkt aan een Design Sprint. Een wat? Komt-ie.

Stel je voor. Je wordt een week lang opgesloten in een ruimte. Met verschillende experts, een tamelijk strenge, maar rechtvaardige facilitator en veel koekjes. Het doel? Binnen een week een prototype opleveren voor een nieuw product, een nieuwe dienst, propositie of bijvoorbeeld het verbeteren van de eigen website. Hoe dat is? Alsof je voor het eerst in een straaljager zit. En dat na dag één, nog vier dagen te gaan. Maar, het was 'one hell of a fun ride'!

Ik kan je helaas niet exáct uitleggen hoe het werkt, zo'n design sprint. Dat moet je echt zelf ervaren. Toch wil ik je niet met lege handen naar huis sturen en waag een poging: hou je vast.

Vijftien loopings
Op dag één maakt iedereen uitgebreid kennis met de klant (in dit geval de nogal technische). Bedenk hier even een gloednieuw jargon bij, en je kunt je voorstellen dat dat al voor flink wat G-krachten zorgt, zo in de eerste ochtend. Daarna maak je zo'n vijftien loopings achter elkaar door in hoog tempo en aan de hand van korte, tijdgebonden opdrachten de customer journey, ijkpersonen, doelen en doelstellingen produceren.  

Nepgeld zorgt voor focus
De volgende dag wordt je creativiteit op de proef gesteld. Aan de hand van een reeks oefeningen, zoals de 'crazy eight', wordt het onderste uit de kan gehaald. Al tollend loop je even de ruimte uit voor een frisse neus. Maar hé! Wat een geweldige en nuttige ideeën liggen er al op tafel! Daarna volgt een oefening die je dwingt om kritisch alle ideeën te reviewen, namelijk door de ogen van de opdrachtgever. Hoe? Je moet (nep-)budget gaan verdelen. En als iets zorgt voor focus en keuzes maken, is het geld. Zo blijkt.

Klanten van vlees en bloed
Op dag drie gaan we even terug naar de flight simulator, want gáát het eigenlijk wel zo echt goed? Zijn de ideeën niet véél te wild en te vernieuwend voor de doelgroep? We leggen enkele ideeën en brandende vragen voor aan klanten. Echte, bestaande klanten van vlees en bloed. In dit geval spraken we een drietal van hen, van over de hele wereld, via Skype. Stuk voor stuk kwamen zij met een lekkere bak aan feedback. Kunnen we wat mee! We sluiten deze dag af met schetsen voor het UX-design (user experience design) zodat de UX'er en de webbouwer de volgende dag aan de slag kunnen met een prototype.

Even terug op aarde
Op dag vier is er tijd om even te landen, terug naar aarde, met beide benen stevig op de grond. Behalve de UX'er en de webbouwer - zij moesten juist hard aan de slag. In een paar uur was er een werkend prototype met ruimte voor feedback van het team. Voor mij was er deze dag gelegenheid op een meer informele wijze kennis te maken met onze opdrachtgever en alvast te brainstormen over de mogelijke marketing- en communicatie-aanpak.

Minimale uitleg
Op dag vijf werd het weer even heel spannend. Er waren opnieuw gesprekken met klanten vanuit de hele wereld. Zij kregen het prototype te zien. Met minimale uitleg. Begrepen zij direct wat de bedoeling is? Waar ze op moesten klikken? Het verliep als een zonnetje. Op een paar kleine punten na was het een schot in de roos. We hadden ons werk goed gedaan. Dat durf ik wel te stellen.

Zelf G-krachten ervaren
Wat leverde deze week nu concreet op? Een geheel nieuw bedrijf, met de potentie om net zo disruptief te zijn voor de eigen branche, zoals Uber of Airbnb dat zijn in hun domein. Kan ik er meer over zeggen? Nog niet. RauwCC en ConnectHolland werken samen aan de realisatie. Van de huisstijl tot de bouw van het platform en wellicht straks ook de marketingaanpak.

Ik ben heel benieuwd waar dit nieuwe bedrijf over een jaar staat, volgens mij is de ‘sky the limit’.

Het bijwonen van de design sprint vond ik een hele toffe ervaring. Sommige van de opdrachten pas ik nu ook toe in onze strategische sessies of in workshops. Ik denk en hoop dat er met de design sprint nog heel wat mooie nieuwe innovatieve diensten of bedrijven ontwikkeld kunnen worden. Nu nog opdrachtgevers die het lef hebben om plaats te nemen in het “hok”, met een redelijk schone lei om zelf die G-krachten te ervaren.

Wil je meer weten over een design sprint?