Eric Kalsbeek
28.02.2020

3D, wat ken je d'r mee: VFX (deel 3)

3d-wat-ken-je-drmee

3D. CGI. Voor de meesten onder ons zijn dit magische termen. Afkortingen die staan voor onbekende werelden die vooral heel moeilijk en technisch zijn. En als behoorlijke non-technicus weet ik hoe het voelt om naar visual-effects-heavy films en animaties te kijken en constant te denken: ‘Hoe doen ze dat in godsnaam?’

Dit was voor mij dan ook een drijfveer om dit uit te zoeken. En tegelijkertijd mijn eerste stappen in de wondere wereld van de visual effects (vfx), zo’n 5 jaar geleden. Ik wilde per se weten hoe ze dit in godsnaam deden. En gaandeweg werd me één ding duidelijk: de mensen die dit doen zijn magiërs. Kunstenaars die een pact met de duivel hebben. Ik ken de software en hardware die wordt gebruikt voor visual effects en animaties inmiddels behoorlijk goed. Maar de tools kennen is nog geen garantie voor Avengers: Endgame-achtige graphics. Daar komt alsnog een behoorlijke bak talent bij kijken. En een vleugje tovenarij.

Virtueel exploderen en naadloos blenden
En niet alleen dat. Achter zo’n film - neem Avengers: Endgame - zit een gigantisch team. En iedereen in dat team is een klein wieltje in het geheel. Elke creatieveling draagt zijn eigen specialistische steentje bij aan zo’n monsterproductie. Zo heb je mensen die gespecialiseerd zijn in digitaal boetseren - het sculpten van magische wezens, monsters en aliens. Anderen zijn verantwoordelijk voor de textures. Huid, modder, boombast. Alles wat tactiel en voelbaar moet zijn. Weer anderen kunnen een object virtueel laten exploderen door middel van simulaties die niet van echt te onderscheiden zijn. En weer anderen kunnen al die objecten naadloos laten blenden met de échte footage - compositing genoemd. 

Avengers: Endgame kent zo’n 2500 vfx-shots waar tientallen studio’s - waaronder het bekende Industrial Light & Magic - met honderden, wellicht duizenden vfx-artists aan werkten. Zo’n film kost dan ook honderden miljoenen - 356 miljoen dollar voor Endgame - waar een heel groot deel voor de visual effects wordt gereserveerd.

Stappen maken door te experimenteren
Nu dan: RauwCC. Wij zetten inmiddels ook voorzichtig wat eerste stappen in deze duizelingwekkend interessante wereld. Mijn collega Remco en ik noemen onszelf vol trots 3D-generalisten. Dat betekent dat wij van heel veel dingen wel wat weten. Mijn collega’s Nikki en Joost zijn dan weer zeer bekend met camera’s, editing, compositing en post-productie (kleur- en audiocorrectie). Een zeer waardevolle combinatie. 

Zo hebben we sinds kort een rubriek voor onze socialmediakanalen; de Office OMG. In deze rubriek staat het ons vrij te experimenteren met al deze technieken. Zo lieten we al wat biljartballen ontploffen, lieten we duizenden plastic ballen uit een lift rollen en lieten we collega Joost - formaatje Godzilla - een bulldozer in de Maas kieperen.

Ook creëerden we onze eigen virtuele influencer, Esther Olofsson (tip: volg haar op Insta!). Dit vergde veel van onze kennis in een gewaagde combinatie van fotografie, video, sculpting, rigging, photogrammetry en compositing. En niet te vergeten, een gezonde dosis eigen inzicht. Supergaaf. En een nieuw, onontgonnen terrein waar je je als creatieveling graag in vastbijt.  

Voor de politie mochten we aan de slag met een video over identiteitsfraude. In deze video moesten vele elementen vervangen worden door digitale assets. Paspoorten, maar ook gezichten. Dit doen we door middel van 2D- en 3D-tracking. Per frame berekent software de positie van een onderwerp. Hier kan je dan een 2D- of 3D-object op plaatsen. De workflow is hier de grootste uitdaging: in het storyboard moet er al rekening gehouden worden met hoe je shots filmt.

Klein team, groot resultaat
Ik ben er achter dat je met een klein team aan specialisten/generalisten al een heleboel kunt waarmaken op het gebied van vfx. De tools en hardware zijn tegenwoordig een stuk toegankelijker dan vroeger. YouTube staat vol met tutorials. Als kleine studio kan je natuurlijk geen Avengers: Endgame maken, mits je er 356 miljoen voor over hebt. Maar we komen al een heel eind als het gaat om het bedienen van onze opdrachtgevers. 

Wil je ook eens kennismaken met mijn team - Team Premium Content & Design - en nóg meer weten over ons werk? Neem dan gerust contact met me op.

Meer blogs