05.03.2020

ARE YOU TIKTOKKIN' TO ME!?

2001 RCC TikTok Blog Foto Cilla

TikTok: een socialmediahype die blijkbaar al een paar jaar bestaat, maar voor copywriter Cilla een compleet mysterie was voor ze bij RauwCC kwam werken. Ze spendeert dagelijks (te) veel tijd aan Instagram, post af en toe wat brainfarts op Facebook en laat haar gezicht soms zien op LinkedIn. Maar dan zijn we er wel zo’n beetje. Dus vroeg ze zich af: Wat voegt TikTok toe aan mijn leven?

Aangezien de app supersnel populair werd én ik de on­be­dwing­ba­re neiging heb om alles te willen weten, dook ik voor dit artikel in de TikTok-wereld. Mijn collega’s hadden namelijk niét onder een steen geleefd de afgelopen periode. Gelukkig maar. 

Feit: In Nederland, maar ook in andere landen, groeit het aantal ‘Tik­Tok­kers’ elke dag als kool. Hoewel de app al sinds 2016 een grote hit is in China, zijn inmiddels veel tieners wereldwijd in de ban. In België en Nederland staat de teller inmiddels op vier miljoen actieve gebruikers. But why, wilde ik weten? Wat is TikTok eigenlijk? Waarom gaan vooral jongeren er zo lekker op? En wat betekent dit eventueel voor jouw merk of bedrijf? Tijd voor onderzoek!

Waar komt TikTok vandaan?
Waar Facebook, Instagram, Snapchat en Twitter ontstaan zijn in Silicon Valley aan de tech-westkust van de VS, is TikTok een beetje het zwarte schaap onder de apps. Het van oorsprong Chinese bedrijf ByteDance had TikTok al eerder in z’n bezit, maar heette tot vorig jaar nog Musical.ly (wat ik trouwens wél kende. Score!).

Eind 2017 kocht ByteDance Musical.Ly over voor ongeveer 1 miljard dollar en in eerste instantie liepen beide apps nog een tijdje naast elkaar. Tot ByteDance het teveel gedoe vond worden en het fuseerde tot één muziek-app. De symbiose van Musical.ly en TikTok ontpopte zich tot een me­ga­plat­form met miljoenen video’s. Let’s meet the best of both worlds. 

Goed verhaal, lekker kort
Tijdens mijn online zoektocht zie ik al snel dat het een short-form vi­deo­plat­form is. Vijftien seconden lol. Video’s die overal over kunnen gaan, trouwens. Van een onderonsje tussen twee lovers tot iemand die op on­ge­mak­ke­lij­ke wijze met een huisdier danst. Playbacken op je dikste guilty pleasure song uit de jaren ’90. Knet­terlij­pe challenges. Losgaan tot je scheel ziet. Alles kan. Overigens is de content on­der­tus­sen ook nog breder geworden, dus voor #inspiratie kun je er zeker ook terecht. Je bewerkt dit filmpje vervolgens met filters en andere grappige effecten in de app, et voilà. Delen maar. Het ultieme doel? Op de ‘For You’-page belanden, een openbare pagina waar ook niet-volgers jouw video kunnen bekijken. 

Mijn collega (Kennis met) Dennis gaat TikTokkend door het leven sinds hij de app ontdekte. ‘Dit is dé nieuwe vorm van content. Dit platform laat zien hoe social content er binnenkort uitziet.’ Maar het lijkt toch gewoon op Insta Stories, Dennis? Of Snapchat? Hadden we al. 

‘Ja, klopt’, bevestigt hij. ‘Maar TikTok is méér. Meer écht. Meer snackable. Zoals het eigenlijk bedoeld is. Short video op z’n best. Het organisch bereik op TikTok is gigantisch. Je kan in principe zonder volgers met één stuk content in een paar uur viral gaan, zoals YouTube in the good old days. Het gaat dus écht om serieus goede content.’ Oké. Ik had duidelijk de boot gemist.

Toch vind ik video’s van 15 seconden misschien niet zo su­per­span­nend. Dat kan ook met de camera van mijn telefoon. Op Insta Stories knallen en klaar is Kees. Maar die bak leuke extra’s aan ach­ter­grond­mu­ziek­jes, gekke filters, kleu­rens­hizz­le, alles… dát vind ik wel in­te­res­sant. De realiteit met een gezellig sausje. En jawel, dát is ook waar de jongere doelgroep op zit te wachten, want die sluiten zich met bosjes aan. ‘Facebook is voor oma’s, Cilla.’ Oh ja, dat is zo.

Wie wil dit?
Mijn voor­oor­deel? Vooral jongeren. Van al die downloads, is grofweg 60 procent van de gebruikers tussen de 16-24 jaar. Maar! Stiekem ligt de werkelijke leeftijd nog iets lager. De mi­ni­mum­leef­tijd is ‘officieel’ 13 jaar, terwijl veel kinderen van 8 tot 12 jaar er ook op los TikTokken. 

Als ik mensen van generatie Y, de mijne, vraag of ze de app ook gebruiken is het vaak óf ‘huh, wat?’ óf ‘ja, maar ik gebruik het eigenlijk niet’. Deze leef­tijds­groe­pen zijn duidelijk minder ver­te­gen­woor­digd. Of…? 

Mijn collega Dennis ontkent: “De content is leuk, per­soon­lijk, origineel en natuurlijk kort. Het is daarom zeker in­te­res­sant voor mensen van 18 jaar en ouder, en dat zie je ook aan de stats. De groep TikTokkers die nu het hardst groeit is 18 - 24 jaar (42 procent). Maar zie ik dan niet de hele tijd kinderen in mijn tijdlijn voorbij hupsen? Nein. Volgens mijn collega kun je zelf kiezen wie je volgt, zoeken naar video’s die jij leuk vindt en beveelt TikTok dingen aan die jij boeiend vindt. Die algoritmes gaan er lekker op. 

Addertjes
Klinkt allemaal episch en onmisbaar. Geen addertjes? Natuurlijk wel. Maar volgens Dennis is het nadeel van TikTok ook meteen een voordeel. ‘Voor bedrijven is het lastiger om zichzelf te laten zien via dit platform, dus er zijn nog nauwelijks ad­ver­ten­tie­mo­ge­lijk­he­den. Dit is voor die bedrijven vervelend, maar hierdoor blijft het voor de TikTokkers zelf wel per­soon­lijk en echt. Je wordt niet non-stop bedolven onder de ads.” 

Een ander nadeel waar ik gebruikers over zie klagen, is de privacy. Toen TikTok net kwam aanwaaien, was de be­vei­li­ging blijkbaar dramatisch. Je kon in eerste instantie de video’s alleen óf volledig privé maken (zodat jij de enige kijker was) óf het openbaar zetten voor Jan en alleman. Creepy. Maar in juli 2018 stak TikTok daar een stokje voor, waardoor privé betekent dat alleen volgers die je hebt goed­ge­keurd de video’s kunnen bekijken. Daarnaast is er beheer voor ouders toegevoegd en zijn de privacy-in­stel­lin­gen voor het sturen van privé-berichten aan­ge­scherpt.

Wel veilig voor kinderen dan?
Hoewel de meeste gebruikers leuke, on­schul­di­ge content op het platform zetten, zijn er wel degelijk gevaren voor jonge kinderen. Naast het probleem dat zij vaak nog niet snappen wat het gevolg is van hun video’s, lees ik over meerdere situaties waarbij onfrisse figuren dwaalden op TikTok en kinderen lastig vielen. Met deze kennis in het ach­ter­hoofd kun je stellen dat TikTok niet per se geschikt is voor hele jonge kinderen: het leef­tijds­ad­vies is natuurlijk niet zomaar 13 jaar en ouder. 

Maar goed beschouwd is de app natuurlijk ook niet veel ge­vaar­lij­ker dan Instagram of Snapchat: ook daar worden video’s geüpload die soms beter privé konden blijven. Wil je kroost toch graag meedoen? Zorg dan dat je oog houdt op de pri­va­cyin­stel­lin­gen. Je kunt natuurlijk ook vrienden met ze worden op TikTok en gluren naar wat ze uitspoken. Maar of ze daar heel content mee zijn is een tweede…

Conclusie?
De eerste conclusie is dat ik nieuwe dingen heb geleerd, wat altijd fijn is. Daarnaast zijn een aantal voor­oor­de­len over TikTok bij mij verdwenen. TikTok is niét alleen voor jonge kinderen. Check. De app is uniek omdat het alleen om video’s en muziek draait en de effecten nieuw en anders zijn. Check. Adverteren is nu nog niet heel aan­trek­ke­lijk, maar dat gaat zeker veranderen. Check. Het organisch bereik met TikTok is nu (nog) optimaal, wat in­te­res­sant is voor bedrijven die dúrven. Kansen van heb ik jou daar! Check. En… je gaat er sowieso nog veel van horen en zien in de toekomst. Check. 

Toch heb ik na het schrijven van dit blog nog steeds niet de neiging gehad de app te downloaden en ermee aan de gang te gaan. Nóg een app erbij en dan ook een beetje leuk bijhouden kost gewoon tijd. Tijd die ik er niet voor over heb. En daarnaast, oma heeft het veel te druk met Instagram. Waarvan akte.

Meer blogs