Sanne van der Schee
06.03.2020

CONTENTMARKETING 2020: BINGEN ALS EEN BAAS

2004 Blog Bingewatching 1600x900

Veel bedrijven hebben de neiging om hun hele verhaal in één bedrijfsvideo te proppen. Zonde! Zo geef je namelijk alles in één keer weg, terwijl je de aandacht veel langer kunt - en eigenlijk ook wilt! - vasthouden. Dat kan beter én slimmer, vindt strateeg Sanne.

‘Nog één aflevering dan…!’ Herkenbaar, als je ‘s avonds weer voor Netflix hangt? Geïnspireerd door dit fenomeen en een kennissessie met contentstrateeg Carlijn Postma, schrijfster van Contentmarketing in 60 minuten, besloot ook ik me te verdiepen in het geheim van tv-series. Want: Waarom lukt het seriemakers om de aandacht van de kijker zo lang vast te houden?
Cliffhangers spelen een belangrijke rol. Mensen houden van een rond verhaal en willen dus altijd weten hoe het afloopt. De truc is dus de aandacht vast te houden door je verhaal níet af te maken. Hoe? Met bingemarketing!

Niet in doelgroepen denken
Zoveel als bingewatchen staat voor ongeremd series kijken en binge-drinking voor een bacchanaal van een meer alcoholische orde, draait het bij bingemarketing om het opbouwen van een publiek. Lezers, kijkers, luisteraars. Een publiek opbouwen lukt je namelijk niet in één aflevering. 
De tip is ook om niet in doelgroepen te denken, maar in gezamenlijke interesses van je doelgroep. Dat vormt jouw publiek. Een mooie quote van Carlijn vond ik: ‘Als resultaat heb ik liever een groot, loyaal publiek, dan één sales-actie bij de doelgroep.’
Maar hoe start je met bingemarketing oftewel, met jouw eigen serie? Met deze vier stappen kom je een heel eind!

1. Kies het doel
De eerste stap is het vaststellen van het doel. Waar moet jouw serie aan bijdragen? Wil je werken aan jouw rol als thought leader of wil je je naamsbekendheid vergroten? Schrijf drie doelen op. Kies daaruit één hoofddoel waaraan je alle activiteiten kan toetsen: draagt dit bij aan het hoofddoel? 

2. Maak het ‘plot summary’
Vervolgens start je met het opstellen van een plot summary. Met andere woorden: wat komt er in het plot bovenaan de IMDB-pagina. Bedenk wie jouw hoofdrolspelers zijn. Kies je bijvoorbeeld voor de smaakmakers binnen je bedrijf of zet je klanten centraal? Wat wordt het decor? Op kantoor, buiten - alles is mogelijk - zolang het past bij je bedrijf en je doel. Benoem drie tot vijf thema’s en kies tot slot het genre. Ga bijvoorbeeld voor real-life, een documentaire of een sitcom. Het is jouw feestje!

3. Onderzoek triggers en je content-concurrentie
Onderzoek de triggers bij jouw publiek. Waarom zouden ze jouw serie gaan bekijken, maar ook, waarom zouden ze afhaken? Focus je op de triggers en onderzoek wat je content-concurrentie al doet. Toets jouw plot summary aan deze bevindingen. Staan alle lichten op groen? Mooi! Dan kun je aan de slag.  

4. Organiseer het werk
Stel een show runner aan (vaak de marketingdirector). Hij of zij bewaakt het concept en het doel, stuurt de schrijvers en de makers aan en is verantwoordelijk voor de resultaten. Denk in seizoenen en in afleveringen - publiceer op je eigen kanalen en maak korte trailers voor jouw social media.

Conclusie? 
Het is zó verfrissend om vanuit de invalshoek van seriemakers naar contentmarketing te kijken. Bingemarketing zijn we daarom ook bij RauwCC gaan toepassen in onze contentstrategieën.

Wil jij ook jouw publiek beetpakken en vasthouden met de juiste content? De meest effectieve timing pakken, de lekkerste cliffhangers creëren? En weet je nog niet precies hoe je dat het beste kunt doen? Ons rauwe team, van strategen tot content- en videospecialisten, denkt graag met je mee! Stuur ons een e-mail voor meer info of kom gewoon gezellig langs voor een bakkie.

Meer blogs