Sanne van der Schee
27.09.2019

DE STRIJD TEGEN HET ALGORITME

1907 RCC Blog Inhakerworkshop

INHAKERWORKSHOP

Opeens merk je dat je post vijftig procent minder mensen bereikt. Terwijl die rubriek het vorige maand nog zo goed deed. Hoe dan?

Dit komt heel waar­schijn­lijk door de algoritmes van het platform dat je gebruikt. Lees hier hoe dat zit en wat je eraan kunt doen. 

De monsters genaamd algoritmes
Als wij praten over algoritmes, hebben we het over de mathematische structuren en regeltjes die het organisch bereik op social media in de weg zitten. Onze vrienden van Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn passen ze vrijwel continu aan. En nog zo on­ver­wacht mogelijk ook. Ze doen dit onder andere om hun nieuwe features te promoten. Zo willen een aantal platformen nu bij­voor­beeld dat mensen veel video’s gebruiken, dus het algoritme zorgt ervoor dat video’s een hoger bereik hebben dan foto’s. Ook is het inmiddels algemeen bekend dat Facebook de wens heeft om het platform weer terug te brengen naar zijn oor­spron­ke­lij­ke doel: mensen verbinden. Daarom zorgt het huidige algoritme ervoor dat posts van bedrijven minder bereik krijgen. Zie daar maar eens tegenop te boksen met je be­drijfs­pa­gi­na. 

Het organisch bereik wil je natuurlijk gewoon zo hoog mogelijk hebben. Mak­ke­lij­ker gezegd dan gedaan. De uitdaging is dus, zoals hierboven uitgelegd, vooral om te scoren onlangs de lastige algoritmes. ‘Relevantie creëren in een landschap van overvolle tijdlijnen en algoritmes als poort­wach­ter’ zoals Thijs Waar­den­burg en Komala Mazerant, in ‘Inhaken met sociale media’ het uitleggen.

Inhaken als oplossing
Inhaken is daarbij een bewezen strategie. Een inhaker is een bericht dat ingaat op een voor­spel­ba­re of on­voor­spel­ba­re ge­beur­te­nis. Inhakers zijn tot wel 3,6 keer zo effectief als gewone content. Ze zijn zo effectief omdat ze relevant zijn en met relevante content laat je het algoritme in je voordeel werken. Wat maakt het dan relevant? De post sluit (als je het goed doet) aan op een ge­beur­te­nis die sowieso al aansluit bij je doelgroep. Als een merk en een ge­beur­te­nis, die iemand allebei al in­te­res­sant vond, samenkomen… Je raadt het al. Dat is leuk om te zien. Oké, een paar keer per jaar een inhaker maken dan maar? Nee. Zo simpel is het niet. Eén keer inhaken werkt niet. Con­sis­ten­tie is namelijk iets waar het algoritme met niemand over on­der­han­delt. Zo liken mensen je inhaker, en komt de volgende inhaker weer bij die mensen terecht. Bovendien is  het bewezen dat inhakers meer mensen buiten je eigen fanbase bereiken.

Soorten inhakers
Zoals de definitie al verklapt zijn er ver­schil­len­de soorten inhakers. Ook kunnen ze ver­schil­len­de doelen hebben. Wil jij nieuwe klanten bereiken, loyaliteit verhogen of je merkimago verbeteren? Af­han­ke­lijk van het doel en je doelgroep kies je het platform. En tenslotte is natuurlijk timing key. De aandacht rond ‘de ge­beur­te­nis’ loopt op, piekt en daalt dan weer. Je wilt dus niet te vroeg en zeker niet te laat inhaken. Probeer de piek te vinden en haak precies in op dat moment. 

Het algoritme helemaal begrijpen gaat niet lukken. Je kunt er wel zo slim mogelijk mee omgaan en proberen je zicht­baar­heid te vergroten. Grote kans dat dat lukt als je let op de interesses van je doelgroep, con­sis­ten­tie, po­pu­la­ri­teit van je berichten en van jezelf, het type content en de ac­tu­a­li­teit. Een combi van al deze factoren maakt inhaken dé manier om aandacht te krijgen. 

Workshop nodig?
Maar wat is dan die perfecte timing? En hoe ligt het lijntje tussen grappig en ongevoelig? Wat is relevant en wat is te vergezocht? Wij helpen je graag verder. Tijdens de rauwe in­ha­ker­work­shop krijg je in een halve dag niet alleen the­o­re­ti­sche kennis mee, maar ga je ook daad­wer­ke­lijk aan de slag om de meest toffe inhakers te bedenken. Kom in een creatieve omgeving met een team vol spe­ci­a­lis­ten brain­stor­men over jouw so­ci­al­m­e­dia­ka­na­len en inhakers daarvoor. Veel van onze klanten gingen je al voor en kwamen met inhakers die inmiddels up-and-running zijn. Hier wat voor­beel­den:

• Werken voor Nederland promoot het werken bij de Rijks­over­heid. Klinkt als kan­toor­werk, niet waar? Daarom haakten wij in op Wereld Scrab­b­le­dag met ambtelijke kan­toor­taal, want met be­leids­in­ten­si­ve­rin­gen en de­re­gu­le­rin­gs­vraag­stuk krijg je zeker alle punten.

• Eén april is daarnaast ook een mooi, maar veel voorkomend in­haak­mo­ment. Voor friet­pro­du­cent Lamb Weston Meijer bedachten we daarom de Frietandel. Was toch leuk geweest als deze er ook daad­wer­ke­lijk was gekomen! 

Ben jij na het lezen van deze blog ook enthousiast om met inhakers aan de slag te gaan? Geef even een belletje en we plannen een workshop in. 

Meer blogs