Remco Tent
27.09.2019

DRIEDIMENSIONALE DIPPERS

Rauw_3Dscanning_Blogpost_2560x1176

Je kent ze wel, die reclames. Een goed gevormde aardappel die in perfecte plakjes uit elkaar stuitert. Perfect bedauwde bierflesjes die sierlijk hun inhoud de lucht in spuiten. Of de blikjes Cola die ritmisch tuimelend een onberispelijke parade van onmogelijke formaties vormen. Perfect camerawerk? Nope. Allemaal 3D. Merken als Heineken, Coca-Cola en Hyundai doen hier al jaren aan.

Het is een gegeven dat dingen filmen duur is. En al helemaal als die dingen er heel goed uit moeten zien en fratsen moeten uithalen die de na­tuur­wet­ten tarten. Te­gen­woor­dig is het een stuk goedkoper, sneller en ef­fec­tie­ver om dit lekker in 3D te doen.

Zo hebben wij laatst voor aard­ap­pel­gi­gant en friet­spe­ci­a­list Lamb Weston / Meijer een deel van hun signature fries ingescand. En nee, we hebben geen friet onder een flatbed scanner gelegd, maar we hebben ze ge-3D-scanned. Met als doel aanleggen van een digitale bi­bli­o­theek waar we eindeloos uit kunnen putten om premium content te verzorgen. De scans kunnen in alle mogelijke uitingen gebruikt worden die je maar kunt bedenken. Zonder dat we daar ooit een studio en filmcrew voor nodig hebben. Maar hoe dan?

1. Fotograferen
Dit hebben we gedaan met een proces genaamd pho­to­gram­me­try. We nemen een serie foto’s rondom een object, zoals een mooi ge­fri­tuur­de Dipper. Dit gebeurt in een speciale mini-studio (met roterend platform) van Foldio, waarin we het object aan alle kanten evenredig belichten. Deze foto’s laden we in in Agisoft Photoscan, die hier op basis van kleur­in­for­ma­tie elke foto in 3D space aan elkaar koppelt en er een 3D mesh - object - van genereert. Inclusief textures, oftewel de aan elkaar geplakte foto die als kadopapier om het object wordt gevouwen.

2. Opschonen
Dit object is in grond­be­gin­sel nog niet klaar voor productie. De mesh die Photoscan genereert heeft namelijk veel te veel en veel te rommelige polygons, zie dit als bouw­blok­ken. We schonen het model op in 3D Coat en genereren op basis van het nieuwe model ook gelijk een nettere texture, maar ook normal maps en height maps. Hiermee worden details en on­ef­fen­he­den op het model ge­pro­jec­teerd zonder dat je daarvoor heel veel polygons nodig hebt. Juist die zaken maken zo’n model re­a­lis­tisch en zorgen er ook voor dat de Dipper niet te zwaar wordt om te kunnen ma­ni­pu­le­ren.

3. Perfectioneren
Vervolgens laden we dit model in in Substance Painter waar we foutjes in de texture wegpainten en waar nodig kleur­cor­rec­ties doen. Ook genereren we hier een roughness map en thickness map. Hiermee kunnen we de ruwheid of glanzende gedeeltes definiëren en kunnen we zelfs aangeven hoe diep licht doordringt in het materiaal. De laatste stap is het model en alle maps inladen in Cinema 4D en Octane Render, waar alles bij elkaar komt. Het resultaat: een fo­to­re­a­lis­ti­sche Dipper. Nu begint het feest echt, want we kunnen de dipper alles laten doen wat we willen. Vliegen, stuiteren, vallen, kronkelen, surfen, verzin het maar.


Wil je een keer een de­mon­stra­tie, of nog leuker, wil je iets laten inscannen? Stuur een mailtje en we regelen wat. Beloofd!