Niels Rauwcc
05.03.2020

SINDS WANNEER IS BEREIK EEN VIES WOORD?

Header-Blog-Bereik-v2

Het fenomeen ‘bereik’ in de social-/online-omgeving lijkt op zijn retour. Daar waar de focus lag op zoveel mogelijk mensen bereiken verschuift deze naar echte interactie, relevante content en waardevolle contactmomenten. Meer persoonlijk en minder zakelijk. Facebook stuurt hier op en neemt Instagram in zijn kielzog mee. Een uitdaging.   

Wie het social nieuws op de voet volgt - of regelmatig Kennis met Dennis kijkt (of luistert) - weet het al: Instagram is aan het proef­draai­en om het aantal likes op een post verbergen. De afzender ziet zelf wel hoeveel likes hun foto of video krijgt, maar zijn volgers niet. Waarom? Is bereik 'vies' geworden? Nope, Instagram wil dat volgers zich richten op wát je deelt, niet op hoeveel likes je krijgt. Zodat we meer tijd besteden aan het verbinden met mensen waar we om geven en Instagram niet zien als een wed­strijd­je wie de meeste likes of volgers heeft.

5 miljoen views!
Is wat voor te zeggen. Alleen, hoe verbind je je met mensen als ze buiten je bereik vallen? Je zult toch eerst een groep mensen binnen handbereik moeten hebben om er mee in contact te kunnen komen. Te kort door de bocht? We zullen zien. Ik zal zien - dacht ik.
Want hoeveel mensen bereiken wij eigenlijk? Ik besloot intern eerst eens te kijken hoe we er als rauwe me­de­wer­kers zelf voor staan. Dat was even schrikken! 

Sanne: 5 miljoen views op één Giphy (‘love you’)
Maud: 1,7 miljoen views op één Giphy (‘thumbs up’)
Niels: ruim 300 duizend views van zijn artikelen op Emerce.nl
Maarten: 6 duizend connecties op Linkedin
Eric: 17 duizend volgers op Instagram (@kalsloos)

Dat is nog maar een kwart van alle me­de­wer­kers. Met dit kleine clubje mensen bereiken we een mil­joe­nen­pu­bliek. En daar is niets mis mee. Want elk van die mensen is verbonden aan RauwCC. Aan onze naam, ons merk. Weer­spie­gelt de cultuur, ons ge­dach­te­goed. Hoe indirect soms ook. 

Kwantiteit of kwaliteit?
Gaat het er dan tóch om een zo groot mogelijk publiek te bereiken? Niet per se. Het is mooi meegenomen en als je er vanuit gaat dat je organisch maar een à twee procent van je volgers bereikt op Facebook, bij­voor­beeld, loont het de moeite te investeren in pagina-vind-ik-leuks. Aan de andere kant is er ook een weg voor extreem gerichte content, heel precies afgestemd en getarget op een specifieke doelgroep. Je bereikt dan per saldo minder mensen, maar krijgt er wel meer voor elkaar als het gaat om interactie, lead­ge­ne­ra­tie of waar­de­vol­le contacten. Zoals onze Kennis met Dennis. De sta­tis­tie­ken zijn misschien niet spec­ta­cu­lair, we bereiken soms “maar” 200 views op IGTV. Maar dat zijn wel views in het hart van onze doelgroep.
Bereik is dus eigenlijk maatwerk en compleet af­han­ke­lijk van je doelen. Dus zet in op een zo groot mogelijk bereik voor naams- of merk­be­kend­heid, imago, uit­stra­ling en op een zo gericht mogelijk bereik voor interactie, sales, leads, contact. En, want het is geen of-of, wat mij betreft. Een combinatie van beide lijkt me de way-to-go voor optimaal bereik. 

Invloed op de content van je medewerkers
Als het gaat om bereik is het belang van am­bas­sa­deurs voor je or­ga­ni­sa­tie ook niet te on­der­schat­ten. En dat begint intern. Wat me­de­wer­kers op hun kanalen plaatsen kun je (als werkgever) niet voor ze bepalen. Maar je kunt wel handvatten bieden over hoe ze dat het beste doen. Uit­ein­de­lijk draagt een positieve en boeiende uit­stra­ling online bij aan het gevoel dat anderen krijgen bij jouw or­ga­ni­sa­tie. Dat kunnen potentieel bestaande en/​of nieuwe klanten zijn, bestaande en/​of nieuwe me­de­wer­kers, le­ve­ran­ciers en andere sta­ke­hol­ders. Allemaal partijen die iets van je kunnen en zullen “vinden”. Dan is het goed om te weten dat je daar voor een deel wel degelijk invloed op kunt uitoefenen. 

Zelf delen
Regel één is: laat je me­de­wer­kers vooral hun eigen ding doen. Waar ze goed in zijn, waar ze energie van krijgen of gewoon té leuk vinden. Alles kleeft tenslotte aan je eigen naam. Door eigen me­de­wer­kers goed te informeren - bij­voor­beeld met een cheat sheet over so­ci­al­m­e­dia­ge­bruik - help je ze goed op weg en leren ze hun kansen en ver­ant­woor­de­lijk­he­den kennen. En wat ook goed werkt: leuke en effectieve content waar ze maar al te graag aan willen meewerken en zelf zullen delen. Denk aan onze eigen rauwe Giphy’s. Denk aan Kennis met Dennis. Denk aan Bakkie met

Pak je kansen
Voor­op­ge­steld, die content moet natuurlijk goed zijn. Die moet passen en kloppen. Die moet - inderdaad - relevant zijn. In­for­ma­tief, amusant of allebei. Daarmee vergroot je bereik: en daarmee je netwerk, de impact die je hebt en je naams­be­kend­heid. Dus wat ons betreft is bereik nog steeds geen vies woord. Want als die staat als een huis zijn je kansen op succes alleen maar groter. Kansen die je pakt met de juiste content.

Maar wat is dan juiste content? Daarover denken we graag met je mee.

Meer blogs