Liesbeth Van Tongeren
27.09.2019

VIJF REDENEN WAAROM CONTENTMANAGER DE TOFSTE FUNCTIE IS BIJ RAUWCC

1903 Blogheader Liesbeth-01

Eind december was het dan zover. Ik startte bij hét communicatie- en socialmediabureau van Rotterdam, RauwCC. Vol goede moed en met een jaartje bureauervaring wist ik dat dit het ging worden.

Want wat ik zo tof vind bij een bureau is de veel­zij­dig­heid, de te gekke klanten, elke dag wat anders te doen hebben en vooral nooit een dag niks. Hoe dat zit? Dat lees je in dit artikel met de vijf redenen waarom content manager de tofste functie is binnen een creatief bureau!

1. Veelzijdigheid 
Zoals ik al zei, mijn grootste reden om überhaupt bij RauwCC te willen werken is de veel­zij­dig­heid. Het soort klanten verschilt van dag tot dag. Zo werken we voor de gemeente Rotterdam en af­va­l­ener­gie­be­drijf AVR, maar komen we net zo makkelijk over de vloer bij zorg­in­stel­ling Laurens.

Dit brengt ook direct een di­ver­si­teit aan opdrachten met zich mee. AVR wil graag de burger/​stedeling bekend maken met het bedrijf en potentiële werknemers werven, de Gemeente Rotterdam wil de le­ven­dig­heid van de stad laten zien. Twee ver­schil­len­de op­dracht­ge­vers, die twee ver­schil­len­de aanpakken nodig hebben, en com­mu­ni­ce­ren op meerdere so­ci­al­m­e­dia­ka­na­len.

2. Spin in het web
Bij RauwCC ben je als con­tent­ma­na­ger de spin in het web. Je bedenkt in sa­men­wer­king met een strateeg en creative con­tent­voor­stel­len, vertaalt dit naar een be­grij­pe­lijk verhaal voor de klant en zorgt dat de wens van de klant hierin verwerkt zit. Je houdt de regie bij de con­tent­cre­a­tie, zorgt voor een strakke planning en monitort de resultaten van het werk. Als con­tent­ma­na­ger ben je echt van a tot z bij het proces betrokken.

3. Direct resultaat
Nog zo’n puntje dat voor mij een be­lang­rij­ke reden is om als con­tent­ma­na­ger voor social media te werken. Van alles wat je doet zie je direct resultaat. Toffe foto geplaatst, maar is het bijschrift niets­zeg­gend? Je ziet meteen wat dat voor effect heeft op elkaar. Dat is ook wel zo lekker als je snel in moet spelen op de ac­tu­a­li­teit.

4. Actualiteit 
Dat brengt mij gelijk bij mijn vierde reden. Niemand zit dichter op de ac­tu­a­li­teit dan jij. ‘s Morgens begint mijn dag met het monitoren van het werk dat we gisteren online hebben gezet, en check ik ook online wat bronnen om te zien of er iets is gebeurd dat het delen waard is.

Iets gevonden? Voor sommige klanten zet ik dat direct online, voor anderen met gevoeliger content is het handig om de inhoud en het bijschrift nog even te checken bij de klant. Zo blijven je doelgroep en fans op de hoogte van al het nieuws rondom dit vakgebied. Zeker tof om te zien dat we voor een klant als Gemeente Rotterdam, waarvoor we onder andere de Fa­cebook­pa­gi­na Rotterdam Binnenstad beheren, fans hebben die deze pagina als eerste checken voor nieuws en updates uit onze stad.

5. Je komt nog eens ergens
Tot slot, niets is zo leuk als lekker onderweg te zijn voor de tofste content. Zo loop ik de ene keer in een labjas op de afdeling bij AVR waar het afval ge­con­tro­leerd wordt, en maak ik een andere keer een livevideo bij een festival in Rotterdam. Dit maakt het (opnieuw) veelzijdig maar vooral ook onwijs in­te­res­sant.

Je leert van de ene klant en past het (onbewust) toe op de andere klant. Hoeveel de opdracht of klant ook van elkaar verschilt. Hoe geweldig kan een baan zijn?


 

Meer blogs