Sanne van der Schee
26.09.2019

WHY TELL ME WHY

Blog header sanne

Waarom zijn sommige organisaties of merken succesvoller dan andere? Vaak heeft dat te maken met een duidelijke en gezamenlijke drijfveer. Die drijfveer, het doel van een organisatie, is een sterk kompas dat richting geeft aan alle besluiten en uitingen. Het spreekt enorm tot de verbeelding bij je klanten, méér nog dan wat je verkoopt. Deze drijfveer noemen wij de WHY.

Slechts negen procent van de or­ga­ni­sa­ties weet hun WHY in één zin te benoemen. Weet jij wat de waarom is van jouw or­ga­ni­sa­tie? Zo niet, dan biedt onze rauwe WHY-sessie uitkomst. Deze sessie is gebaseerd op de theorie van Simon Sinek, een in­ter­na­ti­o­naal bekende en erkende mar­ke­tingau­teur.

Hoe werkt het?
Aan een goede WHY-sessie gaat een goede voor­be­rei­ding vooraf. Daarom starten we met een intake door een fa­ci­li­ta­tor van RauwCC. Deze ervaren ses­sie­lei­der leert zo jullie bedrijf alvast beter kennen en denkt mee over de ideale sa­men­stel­ling van de groep.

De sessie
De WHY-sessie vindt plaats op RauwCC HQ in Rotterdam. Even helemaal eruit, in een creatieve omgeving. In een reeks van acht opdrachten nemen we jullie in vier uur stap-voor-stap mee in het vormen van jullie WHY. Samen komen we tot een krachtig manifest op basis van jullie eigen, unieke WHY. Dit mooie moment sluiten we feestelijk af met een goed glas prosecco.

Voor welke bedrijven is het geschikt?
Voor bedrijven die heel kort, of juist al langer bestaan. Bij nieuwe bedrijven is het dé kick-start van een huis­stijl­tra­ject, een so­ci­al­m­e­dia- of com­mu­ni­ca­tie­stra­te­gie.

Maar vergis je niet, juist ook voor bedrijven die pakweg tien of twintig jaar bestaan, is het ook heel goed om weer terug te gaan naar de kern. Tot slot kun je de WHY-sessie ook gebruiken bij de start van een nieuw, groot project. Denk aan antwoorden op vragen als: Wat zijn de ge­za­men­lij­ke ver­trek­pun­ten van het team en waar sta je voor? Daarnaast merken we dat zo'n sessie niet alleen zakelijk een goed idee is, maar het ver­broe­dert ook en dat kan je als team weer nieuwe energie geven!

Goed. Omdat dit blog tot nu toe iets teveel lijkt op een ver­koop­praat­je sluit ik graag af met vijf tips - ook handig als je er zelf met een WHY sessie aan de slag wilt gaan!

  • Gemêleerd gezelschap
    Een WHY-sessie komt het best tot z’n recht met een gemêleerd gezelschap. Een groep van minimaal vier en maximaal acht deelnemers is in mijn ervaring ideaal. Onmisbaar? Iemand uit het MT - dit zorgt voor het nodige draagvlak. Daarnaast is iemand van mar­ke­ting­com­mu­ni­ca­tie en de HR-afdeling onmisbaar. Maar voeg ook zeker een of twee personen toe die niet tot de staf behoren. Zij zijn misschien wel het be­lang­rijk­ste, want zij maken elke dag je or­ga­ni­sa­tie. 
  • Werk met tijd­ge­bon­den opdrachten
    Vergis je niet - de beste ideeën en inzichten komen als eerste. 
    Dus waarom zou je tijd verspillen? Wij hebben daarom technieken uit de Google Design Sprint toegepast in de opbouw van onze WHY-sessies: time-boxed, kort en krachtig. Weinig tijd voor geneuzel. Op z’n Rot­ter­damst zou je kunnen zeggen.
  • Zet eens een man op de maan!
    Een van mijn favoriete onderdelen uit een WHY-sessie is de opdracht: ‘Man op de maan’. De groep krijgt tien minuten de tijd om hardop te brain­stor­men over de vraag: waar staat jouw or­ga­ni­sa­tie in 2025? Alles mag, er zijn geen grenzen. Dit levert elke keer weer toffe (en soms hilarische) inzichten op. De oefening helpt je bovendien om te komen tot het hoofddoel, wat drijft ons, waar gáán we als or­ga­ni­sa­tie voor?
  • En doorrrrr!
    Aan het eind van de sessie staat de WHY er soms voor de volle 100 procent. Meestal lukt dat niet en voelt het meer als 80 procent. Geen paniek - je bent al een heel eind gekomen! Het is ook fijn om er één of twee nachtjes over te slapen. Bepaal wel nog tijdens de sessie met elkaar de ver­volgstap­pen. Met wie gaan we de WHY op een later moment aan­scher­pen? En wanneer? Maar ook: hoe kunnen we de WHY in praktijk brengen en hoe houd je ‘m levendig?
  • Ga buiten je bubbel
    Goed tot slot dan toch nog een klein praatje voor eigen parochie. 
    Kies voor een externe fa­ci­li­ta­tor, en een andere plek dan je eigen kantoor. Er even hélemaal uit. Letterlijk! Met vreemde ogen die dwingen (klinkt enger dan het is!) en de koffie is een stuk lekkerder. 


Wil je meer horen over onze aanpak voor een WHY-sessie? Leuk! Mail ons via mail@rauwcc.nl of kom gezellig langs voor een bakkie.

 


[visual: Annemie van Lakwijk]

Meer blogs