Sanne van der Schee
25.09.2019

ZES VEELGEMAAKTE FOUTEN OP SOCIAL MEDIA

Header (6)

INSIDERS-TIPS VAN SOCIALMEDIASTRATEEG SANNE

Kanaaltje aanmaken, inrichten, content verzamelen en posten maar. Zo moeilijk hoeft het niet te zijn toch, social media? Klopt. Maar als je het goed wilt doen moet je wel iets meer je best doen. En zeker deze zes missers zien te voorkomen. Denk ze om en je hebt zes briljante tips voor volgend jaar!

1. GEEN STRATEGIE HEBBEN

Lukraak posten op social media, brengt je merk of product nergens. Goede research en een strategie helpen je enorm om met de juiste content het juiste publiek te bereiken. Daar horen bij­voor­beeld ook de juiste tone-of-voice, doel­stel­lin­gen en een (content)planning bij.

2. STUG VASTHOUDEN AAN DE STRATEGIE

Een so­ci­al­m­e­dia­stra­te­gie - en vooral de con­tent­stra­te­gie - is niet in steen gebeiteld. Geef je oor­spron­ke­lij­ke plan drie maanden de tijd. Daarna analyseer je op basis van sta­tis­tie­ken en feedback van je volgers de boel en pas je je con­tent­stra­te­gie gerust wat aan. Natuurlijk spelen ook nieuwe ont­wik­ke­lin­gen daarin een rol. Houd wel je doelen, doel­stel­lin­gen en doelgroep in de gaten. Maar ook die mogen eens per half jaar of eens per jaar ter discussie staan.

3. GEEN RESULTATEN METEN

Je gelooft het misschien niet, maar we komen nog steeds or­ga­ni­sa­ties tegen die resultaten van so­ci­al­m­e­dia­cam­pag­nes en -posts niet meten. Terwijl de platforms daar heel toe­gan­ke­lijk inzicht in bieden, ze maken bij­voor­beeld zelfs de staaf­di­a­gram­men al voor je! Wekelijks, maan­de­lijks of per kwartaal de resultaten meten; het kan allemaal, maar dóé het in elk geval. 

4. ALS HET MAAR OP FACEBOOK STAAT

Van gortdroge in­for­ma­tie­ve me­de­de­lin­gen (gaap) tot knalgrote logo's in de post - als het maar op Facebook staat. Au. Klassieke fouten. Stel je als or­ga­ni­sa­tie liever wat milder op en kijk goed naar wat jouw doelgroep leuk vindt. Een fijne tool binnen Facebook is 'doel­groe­pana­ly­se' waarmee je binnen no-time de interesses van jouw doelgroep kent. Zorg ook dat je de platforms begrijpt; van binnen en van buiten. Er zit een wereld van verschil tussen een goeie tweet, Fa­cebook­post, In­st­agramup­da­te en/​of -campagne.

5. TE SNEL MET NIEUWE FEATURES

Bijna dagelijks lanceren de so­ci­al­m­e­dia­plat­forms nieuwe features. Zo in­tro­du­ceer­de Facebook een nieuw ad­ver­ten­tie­doel: chatten via Facebook Messenger. Misschien ga je je er nu direct in verdiepen en wil je er het liefst morgen mee aan de slag. Dat siert je. Maar bedenk goed wat je er mee wilt bereiken, past het bij je doelen en doel­stel­lin­gen? En praktisch; heb je wel genoeg mankracht om al die reacties op te vangen? Als je or­ga­ni­sa­tie een innovatief imago hoog in het vaandel heeft staan, dan is het zeker aan te raden om de nieuwste features snel uit te proberen. Zo niet, neem dan iets langer de tijd en zorg voor een echt goede uitvoering van het idee.

6. HET EIGEN BELEID VERGETEN

Het MT meekrijgen kan een hele opgave zijn. Kijk in het opstellen van je plan daarom ook goed naar de or­ga­ni­sa­tie­doe­len en/​of het beleid van je or­ga­ni­sa­tie. Zitten daar elementen in die richting geven aan jouw so­ci­al­m­e­dia­stra­te­gie? Grijp ze bij de kladden; ze zijn de ultieme on­der­bou­wing van je strategie.

Wat vind je van deze zes #fails? Wil je een fail aan het lijstje toevoegen, of wil je meer over een van deze on­der­wer­pen weten? Laat het weten in een reactie!  Herkenbaar en hulp nodig? Bel of mail dan met Sanne.

Meer blogs