De Bouw in 360 graden

UITDAGING
Bouwend Nederland, dé ondernemersorganisatie voor de bouw en infra, zet zich met de campagne Je Gaat Het Maken in om scholieren enthousiast te maken voor een baan in de bouw. De bouw heeft onder de jeugd een weinig sexy imago, terwijl er juist daar keihard vernieuwd en verduurzaamd wordt. Het aanbod van jobs alleen al is superdivers. Van architect tot BIM-modelleur, van bouwplaatsmedewerker tot projectleider of omgevingsmanager. Maar hoe breng je dit aan de man? Op een opleidingsbeurs natuurlijk. En waarom dan niet meteen met iets wat jongeren meteen aanspreekt, zoals een 360-graden experience in 3D. Compleet met cardboard VR-bril als weggevertje. Goed plan! Echt iets voor RauwCC.

AANPAK
RauwCC bouwde een 3D-omgeving in 360 graden waar de kijker in twee minuten wordt meegenomen op een reis door de bouw. Een reis langs technologische ontwikkelingen van nu én in de toekomst, hot topics als duurzaamheid en innovatie en een enorme diversiteit aan loopbanen. De bouw is cool en happening en deze experience brengt dat glashelder over.

De grootste uitdaging bij een 360-graden experience zit ‘m in spherical storytelling. Omdat je vrij bent in waar je kijkt, is het lastig te sturen naar een aandachtspunt in de video. Daar moet in de script- en storyboard fase al rekening mee gehouden worden. In de animatie is het zaak de kijker te leiden door middel van aandachtstrekkers. Zoals pijlen, kleuren of lichtbronnen. Of je moet ervoor zorgen er op meerdere plaatsen tegelijk iets plaatsvindt.

RESULTAAT
De video werd vertoond op drie beurzen met ieder 12.000 bezoekers. Het liep storm bij de stand en de reacties waren overweldigend positief. Op de cardboard-brillen stond een webadres waar de video nog eens ervaren kon worden. Dit werd naderhand nog eens een kleine duizend keer gedaan. Een succesje onder de jongeren en daardoor hopelijk een nieuwe batch studenten in de bouwsector rijker. Bekijk 'm hieronder en vergeet niet even rond te kijken.