
De socialmediastrategie dieper in je organisatie
De uitdaging
Woningcorporaties Nederland signaleerde bij haar leden een veelvoorkomende vraag: kunnen jullie helpen bij onze socialmediastrategie? Die vraag legde de opdrachtgever vervolgens letterlijk bij ons neer. Aan ons de uitdaging om voor kleine-, middelgrote en grote woningcorporaties een blauwdruk voor hun socialmediastrategie te ontwikkelen. Op maat geschreven, getoetst aan de praktijk, met voldoende handvatten om zelfstandig aan de slag te gaan.
Onze aanpak
Na een oproep onder communicatieadviseurs van woningcorporaties in een Facebookgroep (via Woningcorporaties Nederland) stelden we een klankbordgroep samen. Deze nodigden we uit voor een kick-offsessie in ons RauwCC HQ. Tijdens deze sessie kregen we de belangrijkste doelen, doelgroepen, kansen en pijnpunten boven water. Dit vormde de basis voor de blauwdruk, aangevuld door een uitgebreide bijlage die per socialmediakanaal specifieke kansen en bedreigingen benoemt.
Resultaten
De blauwdruk ontvangt veel positieve reacties van de leden van Woningcorporaties Nederland en wordt veelvuldig gedownload en geraadpleegd. Al in de zomer van 2016 lanceerden we samen met de opdrachtgever de blauwdruk voor 45 nieuwsgierige communicatiemedewerkers van evenzoveel woningcorporaties uit het hele land.
En de case bleek zowel voor Woningcorporaties Nederland als voor onszelf zo interessant en leerzaam dat we daar gezamenlijk mee de bühne zijn opgestapt tijdens Social Media Week Rotterdam, afgelopen november. Reactie van de zaalwacht, halverwege dag twee: 'Beste sessie tot nu toe!'