Hoe krijg je de trots in beeld?

De bouw maakt het

De uitdaging

Samen met haar leden startte Bouwend Nederland in 2006 de imagocampagne ‘De Bouw maakt het’. Hiermee delen ze de trots die de binnen de sector leeft met het publiek. Hoe? In eerste instantie offline, met acties en evenementen in het land. Later vooral via Facebook, YouTube, Instagram en sinds eind 2016 ook op de speciaal daarvoor opgerichte website.
Eén van de werkzaamheden van RauwCC was, sinds de start van die website, het verzorgen van een deel van de blogs die wekelijks verschijnen onder het kopje nieuwsberichten. Wat ons opviel was dat in vrijwel elke publicatie de bouw als technische constructie centraal stond. Belangrijk, goed om te weten en iets om trots op te zijn bovendien. Dat wel. Want huizen, wegen, bruggen, scholen, viaducten, ziekenhuizen, tunnels - de bouw is altijd wel ergens zichtbaar. Maar is dat de ultieme manier om de trots op de bouw in beeld te brengen?

De oplossing

Dé werkelijke trots op de bouw zit hem niet in de productie of de processen, maar bij de mensen zelf. De bouwers, de bedenkers, de doeners, de vakidioten en de techneuten. De mannen en vrouwen die het mogelijk maken. Die mensen wilden we in beeld hebben. Om op hun werkplek in compacte vorm te vertellen waarom ze doen wat ze doen, hoe dat zo gekomen is en waar die trots hem nou precies in zit. Titel van deze rubriek: Trots op. Tja, duidelijker kunnen we het niet zeggen.
Lang verhaal kort: plan voorgelegd aan opdrachtgever Bouwend Nederland, meteen enthousiast, moet je doen, aan de slag! En dat deden we dus. We begonnen per bouwlocatie een zo groot mogelijke diversiteit aan mensen te interviewen en te portretteren. Van timmerman tot projectleider, van ontwikkelaar tot gebruiker. Eén verhaal en één portretfoto per blog, elke week een nieuwe. Zo ontstond een afwisselende reeks portretten, een reeks die nog wekelijks groeit en hier te zien is. Enkele voorbeelden:

De resultaten

De blogs zetten we uiteraard ook door op social. De Facebookpagina De Bouw Maakt Het heeft rond de 10 duizend volgers. De Trots op-blogs die we er op plaatsen bereiken gemiddeld tussen de 6.000 en 8.000 mensen. En de reacties zijn overweldigend positief. Facebook blijkt een belangrijke trekker richting het blog; des te populairder de post, des te hoger het aantal lezers van het blog - blijkt uit cijfers van Bouwend Nederland.

De pr-waarde* die we onder andere daarmee op social realiseren mag er ook zijn: ruim 246 duizend euro. (*hoeveel het zou kosten als je hetzelfde bereik moest inkopen met advertenties.)