Hoe krijg je je bewoners in beweging?

Rotterdam Binnenstad

De uitdaging

Onder de naam Rotterdam Binnenstad promoot de gemeente haar hartje centrum via Facebook, Twitter en YouTube. De nadruk ligt vooral op de Facebookpagina, één van de weinigen in zijn soort in Nederland. 

Begin 2014 telde de Facebookpagina Rotterdam Binnenstad ongeveer vierduizend fans. Op eigen kracht had gemeente Rotterdam al een uitstekend basis gelegd, RauwCC nam de uitdaging aan de activatie naar een nog hoger niveau te tillen en verder in te zoomen op de doelstellingen:

  • Jongeren bereiken
  • ‘Smaakmakers’ (ambassadeurs) bereiken
  • Meer en jonger publiek trekken naar events over inspraak van bewoners en middenstand
  • Gebiedspromotie, verbinden van wijken en -initiatieven.
  • Interactie verhogen

Onze aanpak

Vanuit een heldere socialmediastrategie werkten we samen met onze opdrachtgever aan een structurele, rubrieksmatige aanpak met een duidelijk redactioneel beleid. Minder vertellen over bekende locaties als de Erasmusbrug of de Koopgoot. Maar veel meer over verborgen pareltjes waar bijzondere dingen gebeuren. Met goede fotografie en in een open, informele tone-of-voice. Door vooral te focussen op de leuke dingen in de stad - zo actueel mogelijk. 

Bij het samenstellen van de content ligt de focus op de bewoners van de binnenstad en de trots die ze daarbij voelen. Er wordt sterk gestuurd op interactie en die ontstaat dan ook, uiteraard op z'n Rotterdamst. De drempel om te reageren is daarbij zo laag mogelijk.

Resultaten

Rotterdam doet het als gemeentelijk afzender sowieso al goed op social media; @Rotterdam corporate haalde een webcare-award binnen (tussen de Coolblues en Vodafones van Nederland), heeft het grootste gemeentelijke Instagramaccount én staat al jaren bovenaan de lijstjes met beste gemeentelijke accounts. Daar bovenop is Rotterdam Binnenstad met 30 duizend volgers de grootste Facebookpagina die de gemeente beheert, met de meest actieve community. 

De grootste sprong voorwaarts? Deze online vuurkracht helpt de gemeente ook offline meer te bereiken. Voor bijeenkomsten die de gemeente organiseert is steeds meer animo en het publiek is jonger én meer betrokken. Precies waar het allemaal om te doen is.

30000
volgers op Facebook
900+
volgers op Instagram
7150+
volgers op Twitter