Van onbekend naar bemind

Stadshavens Rotterdam

DE UITDAGING

Op onbekend terrein

En dan bedoel ik niet het terrein van gebiedspromotie. Daar weten wij ons maar al te goed een weg in te vinden. Het gaat om het stadshavensgebied van Rotterdam. Een nog rauw en redelijk onontdekt stuk stad waar vroeger havenarbeiders zwoegden en nu ruimte is voor kennis en innovatie.

De stadshavens van Rotterdam worden de komende jaren omgetoverd tot een innovatief woon- en werkgebied. Gemeente Rotterdam en het Havenbedrijf Rotterdam werken hierin samen. Om het gebied een nieuw leven in te blazen zijn vooral ondernemers nodig die zich in het gebied willen vestigen. De focus ligt hierbij sterk op de zogenaamde maakindustrie. Het gebied heeft daarom meer bekendheid nodig en dus zijn wij via social media aan de slag gegaan met de promotie ervan.

Toen de socialmedia-accounts van Stadshavens Rotterdam aan ons werden overgedragen lag er al een behoorlijk goed fundament. Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn werden actief gebruikt. Er was een strategie per medium, met een aantal vaste rubrieken en enkele ideeën over het gebruik van hashtags.

DE AANPAK

Gebiedspromotie vraagt om dagelijkse aandacht voor het gebied en haar ontwikkelingen. Voor RauwCC is dit een typische klant voor een socialmediaplan. Hierin nemen we de dagelijkse zorg voor de socialmediakanalen uit handen nemen door (in dit geval) een uur per dag aan het account te besteden. Dit uur is vrij inzetbaar, zowel voor monitoring als strategie als design. Om up-to-date te blijven met de ontwikkelingen in het gebied moet je haarfijn aanvoelen wat er speelt en daarop inhaken. Aan ‘weten wat er speelt’ geen gebrek; onze opdrachtgeefster zit middenin het gebied en zorgt voor een enorme stroom aan interessante content. Onze rol? Van die input social contact “bakken” en die content zo effectief mogelijk verspreiden over de socialmediakanalen.

Naast de dagelijkse monitoring en het ombouwen van input van de klant naar social content zijn we ook zelf aan de slag gegaan met een rubriek. Want wie kunnen het gebied beter promoten dan ondernemers die zich er al hebben gevestigd? Om die ambassadeurs van het stadshavensgebied een podium te geven bedachten we de rubriek Havenmakers. In deze rubriek portretteren we met regelmaat een andere ondernemer. In een kort interview vragen we ondernemers wat het gebied voor hen bijzonder maakt en hoe zij de toekomst van het gebied zien. Dit levert een interessante serie op, met inmiddels al 24 portretten. De namen taggen we in de content, zodat ze die zelf meestal op hun eigen kanalen delen. Goed voor het bereik van Stadshavens Rotterdam.

HET RESULTAAT

Inmiddels zetten we de rubriek Havenmakers voort en zijn er nog een aantal pijlers bijgekomen. Zoals Stadshavens Werkt (echt!) en de rubriek ‘Gemaakt in M4H’ waarbij producenten en producten uit dit gebied worden uitgelicht. We maakten ook een toffe motion graphic over de grondsanering die momenteel is gestart bij de Keilehaven (zie boven). 

Heb je zelf tips over wat je graag over dit gebied online terug wilt zien? Geef ze dan door via mail@rauwcc.nl.

Omdat de officiële plannen voor het gebied nog volop in ontwikkeling zijn, is de gebiedspromotie soms nog wat terughoudend van aard. Niettemin gaan we full-force door binnen de uren van ons abonnement om de Rotterdamse Stadshavens zo goed mogelijk op de kaart te zetten

1894
volgers
558
volgers
1799
volgers
310
volgers