ROTTERDAM BINNENSTAD.
Over verborgen pareltjes waar bijzondere dingen gebeuren.

Hoe krijg je je bewoners in beweging?

  • Client

    ROTTERDAM BINNENSTAD
  • What we did

    Animation, Copy, Design, Strategie
  • The Team

    Community & Copy, Premium Content & Design, Strategie & Data

Uitdaging

Onder de naam Rotterdam Binnenstad promoot de gemeente haar hartje centrum via Facebook, Twitter en YouTube. De nadruk ligt vooral op de Fa­cebook­pa­gi­na, één van de weinigen in zijn soort in Nederland. 

Begin 2014 telde de Fa­cebook­pa­gi­na Rotterdam Binnenstad ongeveer vier­dui­zend fans. Op eigen kracht had de gemeente Rotterdam al een uitstekende basis gelegd. RauwCC nam de uitdaging aan de activatie naar een nóg hoger niveau te tillen en verder in te zoomen op diverse doel­stel­lin­gen, zoals jongeren bereiken, ‘smaakmakers’ (ambassadeurs) aantrekken en meer en jonger publiek trekken naar events over inspraak van bewoners en middenstand.

Promotie van het gebied, het verbinden van wijken en -initiatieven én de interactie verhogen stonden hoog op de agenda.

Deliverables

Vanuit een heldere so­ci­al­m­e­dia­stra­te­gie werkten we samen met onze op­dracht­ge­ver aan een struc­tu­re­le, ru­brieks­ma­ti­ge aanpak met een duidelijk re­dac­ti­o­neel beleid. Minder vertellen over bekende locaties als de Eras­mus­brug of de Koopgoot. Maar veel meer over verborgen pareltjes waar bijzondere dingen gebeuren. Met goede fotografie en in een open, informele tone-of-voice. Door vooral te focussen op de leuke dingen in de stad - zo actueel mogelijk. 

Er wordt sterk gestuurd op interactie en die ontstaat dan ook, uiteraard op z'n Rot­ter­damst. De drempel om te reageren is daarbij zo laag mogelijk.

Sanne van der Schee, strateeg:

Bij het sa­men­stel­len van de content ligt de focus op de bewoners van de binnenstad en de trots die ze daarbij voelen.

Oplossing

Rotterdam doet het als ge­meen­te­lijk afzender sowieso al goed op social media; @Rotterdam corporate haalde een webcare-award binnen (tussen de Coolblues en Vodafones van Nederland), heeft het grootste ge­meen­te­lij­ke In­st­agram­ac­count én staat al jaren bovenaan de lijstjes met beste ge­meen­te­lij­ke accounts. Daar bovenop is Rotterdam Binnenstad met 65 duizend volgers de grootste Fa­cebook­pa­gi­na die de gemeente beheert, met de meest actieve community. 

65K fans

Prijswinnende stad

Resultaat

De grootste sprong voorwaarts? Deze online vuurkracht helpt de gemeente ook offline meer te bereiken. Voor bij­een­kom­sten die de gemeente or­ga­ni­seert is steeds meer animo en het publiek is jonger én meer betrokken. Precies waar het allemaal om te doen is.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!