
Hoe krijg je je bewoners in beweging?
-
Client
GESPOT IN 010 -
What we did
Animation, Copy, Design, Strategie -
The Team
Community & Copy, Premium Content & Design, Strategie & Data
Uitdaging
Onder de naam Gespot in 010 promoot de gemeente haar hartje centrum via Facebook, Twitter en YouTube. De nadruk ligt vooral op de Facebookpagina, één van de weinigen in zijn soort in Nederland.
Begin 2014 telde de Facebookpagina Rotterdam Binnenstad ongeveer vierduizend fans. Op eigen kracht had de gemeente Rotterdam al een uitstekende basis gelegd. RauwCC nam de uitdaging aan de activatie naar een nóg hoger niveau te tillen en verder in te zoomen op diverse doelstellingen, zoals jongeren bereiken, ‘smaakmakers’ (ambassadeurs) aantrekken en meer en jonger publiek trekken naar events over inspraak van bewoners en middenstand.
Promotie van het gebied, het verbinden van wijken en -initiatieven én de interactie verhogen stonden hoog op de agenda.
Deliverables
Vanuit een heldere socialmediastrategie werkten we samen met onze opdrachtgever aan een structurele, rubrieksmatige aanpak met een duidelijk redactioneel beleid. Minder vertellen over bekende locaties als de Erasmusbrug of de Koopgoot. Maar veel meer over verborgen pareltjes waar bijzondere dingen gebeuren. Met goede fotografie en in een open, informele tone-of-voice. Door vooral te focussen op de leuke dingen in de stad - zo actueel mogelijk.
Er wordt sterk gestuurd op interactie en die ontstaat dan ook, uiteraard op z'n Rotterdamst. De drempel om te reageren is daarbij zo laag mogelijk.
Sanne van der Schee, strateeg:
Bij het samenstellen van de content ligt de focus op de bewoners van de binnenstad en de trots die ze daarbij voelen.
Oplossing
Rotterdam doet het als gemeentelijk afzender sowieso al goed op social media; @Rotterdam corporate haalde een webcare-award binnen (tussen de Coolblues en Vodafones van Nederland), heeft het grootste gemeentelijke Instagramaccount én staat al jaren bovenaan de lijstjes met beste gemeentelijke accounts. Daar bovenop is Gespot in 010 met 65 duizend volgers de grootste Facebookpagina die de gemeente beheert, met de meest actieve community.

65K fans
Prijswinnende stad

Resultaat
De grootste sprong voorwaarts? Deze online vuurkracht helpt de gemeente ook offline meer te bereiken. Voor bijeenkomsten die de gemeente organiseert is steeds meer animo en het publiek is jonger én meer betrokken. Precies waar het allemaal om te doen is.
