GEMEENTE ROTTERDAM.
Community met fans van de Maastunnel.

Hoe zet je minder leuk nieuws om in je voordeel?

  • Client

    GEMEENTE ROTTERDAM
  • What we did

    Animation
  • The Team

    Animation

Uitdaging

De Maastunnel is een begrip. De eerste ver­keers­tun­nel van Nederland is hard toe aan een op­knap­beurt. Dat er vanaf 2017 twee jaar lang steeds één tunnelbuis dicht is, is voor de stad en haar inwoners geen pretje. In opdracht van de Gemeente Rotterdam maakten wij een motion graphic om die boodschap wat zachter te laten landen.

Het verhaal achter de renovatie is best lang, technisch en feitelijk. Dat heeft te maken met wettelijke vei­lig­heids­ei­sen, kosten, in­fra­struc­tuur, et cetera. De sluiting van het Rijks­mo­nu­ment heeft impact op de directe omgeving: omwonenden, forenzen, bedrijven, maat­schap­pe­lij­ke diensten. En dat je twee jaar lang van maar één tunnelbuis gebruik kan maken, alleen in de richting zuid naar noord, is niet echt goed nieuws.

Best een uitdaging om daar een be­grij­pe­lijk, soepel lopend en toch nog best vrolijk verhaal van te maken

Deliverables

  • motion graphic
  • social video 
  • socialmedia-activatie

Rotterdams:

We maken het niet mooier dan het is. 

Oplossing

Allereerst schreef RauwCC’s copywriter een puntig script. De motion designer boog dit gegeven om naar een heldere, il­lu­stra­tie­ve beeldtaal in 3D met een 2D look-and-feel. Daaronder een losse maar duidelijke voice-over die de mededeling met licht-Rot­ter­dam­se tongval op de kijker loslaat. Zonder dat we het mooier maken dan het is. Nee, precíés zoals het is – en toch geinig.

Ten slotte maakten we er ook nog een social video van. Dezelfde boodschap, maar dan in vijftien seconden. Ideaal om te delen (en promoten!) via Facebook en Instagram. Hoe dan ook, aan ons de eer om er een be­grij­pe­lijk, soepel lopend en toch nog best vrolijk verhaal van te maken. En op z’n Rot­ter­damst. Mooi toch, niet dan?

Zo'n motion graphic doet het werk voor de opdrachtgever.

Dat maakt zo’n in­grij­pen­de ge­beur­te­nis toch weer een beetje mak­ke­lij­ker te managen.

Resultaat

En nu?

De gemeente Rotterdam gaf aan dat de motion graphic ‘gaat als een speer’. Te zien via social media en op vele schermen in de ge­meen­te­kan­to­ren van De Rotterdam. Hij doet zijn werk als het ware voor hen. Mensen zijn al op de hoogte. Het ijs is gebroken. Dat maakt zo’n in­grij­pen­de ge­beur­te­nis toch weer een beetje mak­ke­lij­ker te managen. Kijk zelf maar.

Inmiddels hebben we nog een tweede motion graphic gemaakt - in dezelfde stijl - over het filemanagementsysteem dat aangelegd wordt in en rond de Maastunnel. En nemen we de socialmedia-activatie over het renoveren van de tunnel voor onze rekening.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!