Ik ben kapper

Trotse kappers in de schijnwerpers

Ik ben kapper

Trotse kappers in de schijnwerpers

Zo hé, kappertje gepakt? Ziet er fris uit hoor! We kregen van de Nederlandse kappersbranche de opdracht om aan iedereen te laten zien hoe creatief, sociaal en afwisselend het kappersvak is, om zo mensen te inspireren voor een carrière als kapper te kiezen.

De arbeidsmarktcampagne ‘Ik ben kapper’ werd een bijzondere samenwerking tussen RAUWcc en verschillende partners en bedrijven uit de branche, die met gebundelde krachten de trots onder Nederlandse kappers aanwakkeren.

Want daar gaat het om bij deze campagne. In plaats van aan het grote publiek te vertellen hoe mooi het kappersvak is, geven we kappers de gelegenheid om dat zélf te doen, en zo ambassadeurs te worden van hun eigen vak. Daar zit ook een maatschappelijke noodzaak achter: door een tekort aan kappers, moeten sommige salons in Nederland zelfs met wachtlijsten werken.

Verhalen van echte kappers

De campagne draait om zes echte kappers, die ieder op hun eigen manier impact hebben op hun klanten en gemeenschap. Zij vertellen met passie over wat hun werk zo speciaal maakt. Deze kappers staan symbool voor diverse specialisaties binnen het kappersvak. Van een haarwerkspecialist tot een kapper bij internationale modeshows, van een leerlingkapper tot een krullenexpert.

Om de doelgroep echt te raken, moesten deze archetypes authentiek en uit het leven gegrepen zijn. Daarom was de intensieve samenwerking tussen RAUWcc en de partners uit het kappersvak zo essentieel.

De campagne ‘Ik ben kapper’ is een samenwerking van Ami Kappers, ANKO, Bookies KM, BrainWash, Cosmo Hairstyling, Happy Hair Service, Hizi Hair, Kinki Kappers, L’Oréal Professional Products Division, Nederlandse Kappersakademie, Schwarzkopf Professional, Team Kappers, en Wella Company.

Als directeur van de Kappersakademie en initiatiefnemer van de campagne was Martijn Abers nauw betrokken bij het proces: ‘Een branchecampagne opzetten met veel verschillende stakeholders is complex. RAUWcc begrijpt hoe je dit soort processen moet aanvliegen met maximaal resultaat.’

In je eigen stijl

De campagne werd in september 2023 gelanceerd met een interactieve website, een campagnevideo, content op verschillende socialmediakanalen en zes verdiepende portretvideo’s over de kappers. Ook zetten we bewust in op het belang van de kapperscommunity door een online toolkit aan te bieden met content die kappers op hun eigen social media kunnen delen. Video’s voor Instagram Stories, beeldmateriaal voor narrowcasting, posters en portretvideo’s in alle formaten zijn voor kappers makkelijk te downloaden op een telefoon.

Kappers kunnen in deze toolkit en met een AR filter op Instagram de content aanpassen naar hun eigen smaak en stijl: ze kiezen zelf de kleur en tekst die het beste bij hen past. Zo wordt de doelgroep zelf onderdeel van de campagne. Kappers laten hun trots aan elkaar en hun klanten zien, wat het communitygevoel versterkt.

We richten ons op de impact van het vak, in plaats van het voor de hand liggende “knippen en kleuren”, want het kappersvak is veel meer dan dat.
Manon Bode, strateeg

Media-aandacht

Kappers in heel Nederland wisten de hashtag #ikbenkapper gelijk te vinden. Zodra de campagne van start ging, begonnen kappers hun eigen, zelfgecreëerde content over hun werk te posten met de campagnehashtag. Het AR filter op Instagram, speciaal voor deze campagne ontwikkeld, werd door kappers veel gebruikt om zichzelf en hun werk te laten zien. Doordat de kappers ook gebruik konden maken van de toolkit, heeft de campagne een enorm bereik gecreëerd, bovenop de meetbare cijfers van de eigen kanalen.

Foto van Ik ben kapper campagne

Ook was er ruime aandacht in de media voor de campagne: onder meer Editie NL (RTL) en Goedemorgen Nederland (WNL) besteedden op televisie en online aandacht aan de campagne en de maatschappelijke noodzaak er achter.

Bereik en resultaten

25 september 2023 t/m 6 november 2023

  • 1.299.089 - bereik met eigen kanalen organisch
  • 15.902 - interacties organisch
  • 61.197 - videoweergaven organisch
  • 2.322.707 - bereik betaald (TikTok, Instagram, Facebook)
  • 22.463 - interacties betaald
  • 21.365 - websitebezoeken
  • 1.367 - toolkit downloads

‘We zijn trots op het vertrouwen dat de kappersbranche ons heeft gegeven om deze campagne te creëren’, vertelt Manon Bode, strateeg bij RAUWcc. ‘We richten ons op de impact van het vak, in plaats van het voor de hand liggende “knippen en kleuren”, want het kappersvak is veel meer dan dat. RAUWcc is enorm groos op alle content en op de samenwerking.’

Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies
Translate