Inhaken is meemaken

Een tipje van de sluier

Inhaken is meemaken

Een tipje van de sluier

Wat hebben Heineken, Hema en Albert Heijn gemeen? Ze zijn allemaal heel goed in inhakers. Zo’n lekker actuele socialmediapost, vaak grappig of verrassend, die precies op het juiste moment op je feed verschijnt. Hoe doen ze dat toch? En belangrijker: hoe kun jij dat ook doen? Samen met Sportbedrijf Rotterdam hebben we meerdere toffe inhakers bedacht, gemaakt en gepubliceerd. Een tipje van de sluier.

Allereerst: waarom inhaken? Kijk, met een goede contentstrategie kom je al ver: je bereikt je doelgroep met relevante posts. Je vergroot je bewustzijn onder je publiek, verbetert je imago en verbindt mensen aan je merk. Allemaal belangrijk. Maar op den duur krijgen de algoritmes van socialmediakanalen je in de smiezen: je blijft zichtbaar binnen je bestaande publiek, maar je posts worden daarbuiten minder vaak getoond. Daardoor groeit je bereik minder snel.

Inhakers zijn de perfecte manier om buiten die bubbel te treden. Een treffende inhaker wordt namelijk sneller door mensen gedeeld dan een normale post. Dat merken de algoritmes ook, waardoor die post meer gepusht wordt naar publiek buiten je huidige volgers.

Onze missie is om álle Rotterdammers in beweging te brengen. Met een creatieve inhaker bereiken we een grotere doelgroep die ons Sportbedrijf waarschijnlijk nog niet kent.
Mark Hendriks, online marketeer bij Sportbedrijf Rotterdam

Lekker spontaan (of niet!)

Maar hoe kom je nou op zo’n actueel, creatief idee dat ook nog eens perfect bij je merk past? Daar hebben we bij RAUWcc natuurlijk wat op verzonnen: de RAUWcc inhakerworkshop. In een dagdeel zetten we onze creatieve koppen en de collega’s met inhoudelijke kennis van Sportbedrijf Rotterdam (of jouw merk, natuurlijk) bij elkaar. Met snacks, een stukje theorie en een paar prikkelende opdrachten. Het resultaat: een heleboel ideeën voor inhakers die we gelijk kunnen gaan uitvoeren en inplannen.

Nee, een goede inhaker hoeft niet altijd spontaan te zijn. Je kunt ook prima inhaken op momenten die je van tevoren kunt verzinnen. Denk aan kerst, het begin van de zomer, Nationale Complimentendag. Maar ook momenten die voor jouw doelgroep relevant zijn. Samen met Sportbedrijf Rotterdam maakten we de link met een groot evenement in de stad: Rotterdam Fashion Week. Veel medewerkers van het Sportbedrijf werken in uniform. Waarom organiseren we geen modeshow? En dan de link leggen naar arbeidsmarktcommunicatie: ‘Wil jij ook in zo’n mooi pakkie Rotterdammers aan het bewegen krijgen? Neem een kijkje bij onze vacatures!’

De Sportbedrijf-collega’s - met essentiële inhoudelijke kennis - wisten hoe we een zwembad in een catwalk konden veranderen. Mark van Sportbedrijf Rotterdam vertelt: ‘Het grote bad in het Zwemcentrum heeft een tussenwand die uit de grond omhoog komt en het bad in twee baden van 25 meter verandert. Als je deze wand helemaal omhoog zet, kun je op de bovenkant lopen.’ En Mark en zijn collega’s wisten ook nog wel wie het leuk zou vinden om in zo’n video in de spotlight te staan. Na een ochtend filmen in het Zwemcentrum Rotterdam stond het erop: een slicke video met een knipoog, die enthousiast gedeeld werd door collega’s, en zo een positief beeld gaf van de bedrijfscultuur en teamsfeer. ‘Inhakers zijn ook waardevol voor onze arbeidsmarktcommunicatie’, aldus Mark. ‘We laten aan zoveel mogelijk mensen zien hoe tof het Sportbedrijf is als werkgever. Dat is, gezien de krapte op de arbeidsmarkt, geen overbodige luxe.’

Pak je moment

Een inhaker kan ook over een moment gaan dat juist voor jouw organisatie relevant is. Zo maakten we met het Sportbedrijf een serie Instagram Reels voor de schoolvakanties, waarin het op sportlocaties in Rotterdam traditioneel een stuk rustiger is. Om thuisblijvers te inspireren toch naar deze locaties te gaan, laten we in deze videoreeks zien welke leuke sportieve activiteiten er allemaal in de stad te doen zijn in de zomer.

Het kan nog specifieker: die sportvelden die het Sportbedrijf beheert, moeten natuurlijk worden ingezaaid. Wat begon als een praktische opdracht - kunnen we de traditionele ‘GEZAAID, NIET BETREDEN’-bordjes vervangen door iets leukers? - werd een succesvolle socialmedia-inhaker. We maakten fysieke bordjes met grappige teksten (‘Ze hebben mij lopen te bezaaien’), die op de velden werden geplaatst. Foto’s daarvan werden op social media gepost en kregen veel leuke reacties. Zo maak je van iets heel gewoons een inhaakmoment.

Borden op de velden van Sportbedrijf Rotterdam

Inhakerworkshop

Een inhakerworkshop is de ideale gelegenheid om al deze dingen naast elkaar te leggen: feestdagen, terugkerende zaken op de bedrijfskalender, of momenten waarop je juist een extra socialmediaboost kunt gebruiken. Een goed gemikte inhaker kan ook de perfecte manier zijn om een nieuw product extra op te laten vallen. En daarnaast is het ook gewoon een hele leuke ochtend of middag vol creatieve energie waarbij er veel wordt gelachen.

Zelfs met de muis was het ver.
Bakkie? BelGekopieerd! Bel dan! of mailGekopieerd! Mail dan! ons!

Cookies op onze website

RAUWcc gebruikt functionele, analytische en marketing cookies voor website statistieken en marketing. Meer uitleg.

Akkoord
Alleen functionele en analytische cookies
Translate