Nationaal MS Fonds.
Volgens het KISS-principe

KEEP IT SIMPLE (STUPID)

  • Client

    Nationaal MS Fonds
  • What we did

    2D-animatie, Copy, Design
  • The Team

    Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

Voor het Nationaal MS Fonds maakten wij een motion graphic. Opdracht vanuit deze goe­de­doe­len­or­ga­ni­sa­tie: leg nou voor eens en voor altijd in be­grij­pe­lij­ke woorden uit wat deze ziekte inhoudt. Daar konden we wel wat mee. Aan de slag.

Leg het voor eens en voor altijd uit, in begrijpelijke woorden
[]

Deliverables

  • Motion graphic

Reactie op social media:

Dit is hoe je awareness creëert: duidelijk, niet te zwaar, maar wél to-the-point!

Oplossing

Eerst moesten we ons verdiepen in de materie. Wat is het voor ziekte? Wat ver­oor­zaakt het? Wat doet het met je? En, is er medicatie tegen? Heel veel vragen waar een antwoord op gezocht moest worden. Met de input van MS Fonds zelf kwamen we al snel een heel eind. Dan de ver­taal­slag. Van die the­o­re­ti­sche informatie, vaak lastige medische ter­mi­no­lo­gie, schreven we een verhaal dat ook voor niet-ingewijden heldere taal is. Zonder te vervallen in Jip-en-Jan­ne­ke­be­woor­din­gen. Want we willen wel dat mensen zich serieus genomen voelen, het blijft tenslotte een serieus te nemen ziekte.

Van taal gingen we vervolgens naar beeld. Want de visuele weergave moest ook helder zijn. Niet te in­ge­wik­keld, maar wel feitelijk kloppend. Een medicus namens het fonds hielp ons bij de laatste puntjes op de i-llu­stra­ties. Voor de stem onder het verhaal kozen we een vrou­we­lij­ke voice-over: helder, rustig en sympathiek. De muziek is vooral on­der­steu­nend, een vrolijk kabbelend melodietje dat nooit overstemt en de hele video aan elkaar “lijmt”.

Een verhaal dat ook voor niet-ingewijden heldere taal is, zonder Jip-en-Jan­ne­ke­­woor­den.

Over makkelijk moet je niet te moeilijk doen...

...maar iets er makkelijk uit laten zien, is juist zo moeilijk

Resultaat

Dat was dat. En toen werd het spannend. Want wij waren tevreden, de op­dracht­ge­ver vond het mooi, maar hoe sloeg de doelgroep erop aan? Daar maak je het uit­ein­de­lijk voor. Laten we zeggen: het overtrof de ver­wach­tin­gen.
De video, die native gepost werd op Facebook, ging - populair gezegd - als een malle. In totaal 364 reacties in de vorm van likes, hartjes, et cetera. De video werd 2.300 keer gedeeld en bijna 100 duizend keer bekeken. En er kwamen op­mer­kin­gen onder de post. Een kleine sa­men­vat­ting:

  • ‘Dankjewel voor het duidelijke filmpje, als mama met MS is het soms moeilijk uit te leggen waarom je soms veel kan en soms zo weinig.’
  • ‘Dit filmpje hadden we moeten gebruiken’
  • ‘In­te­res­sant filmpje. [tagt vriendin]. Heb be­won­de­ring en respect voor jou!’
  • ‘DIT is nou een voorbeeld van hoe je AWARENESS creëert. Duidelijk, niet te zwaar, maar wél to the point! Dit filmpje mogen ze overal voorbij laten komen. In de bioscoop, op tv....En ga deze delen op mijn tijdlijn!’
Ook op LinkedIn waren de reacties positief:
  • ‘Geweldig duidelijk gemaakt!’ (foto- en videograaf bij Rottergram)
  • ‘Duidelijk filmpje’ (ca­te­ring­me­de­werk­ster)
  • ‘Mooi duidelijk filmpje’ (Inside sales bij Intertrans Nederland bv).
Kijk, daar doen we het dus voor. Over makkelijk moet je niet te moeilijk doen, vinden wij. Maar iets er makkelijk uit laten zien, is vaak juist zo moeilijk. En daar zijn wij best goed in.
Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!