HOSMAN VINS.
Een sociale aangelegenheid

De échte wijnbeleving via social media

  • Client

    HOSMAN VINS
  • What we did

    Content, Social, Fotografie, Copy, Design, Monitoring, Insights, Concept
  • The Team

    Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

De wijnhandel is (vaak) een nogal traditionele wereld. Het importeren van wijn, maar net zo goed de verkoop aan horeca en particulieren. Netwerken, mond-tot-mondreclame en nieuwsbrieven per e-mail zijn de standaard-pijlers waarop de business rust. Juist hier biedt social media toegevoegde waarde, het versterkt ook het offline samenkomen. Denk aan proeverijen, business-events en restantenverkopen of simpelweg de gang naar de winkel. Alleen, hoe zet je social effectief in met een bescheiden budget? En op welke kanalen?

Een hechte online community is het netwerk van de toekomst

Deliverables

  • Social kanalen inrichten en/of finetunen
  • Online-concepten bedenken en uitwerken
  • Rubrieken bedenken en invullen
  • Monitoring, copy, fotografie, design, advertising 

Manon Hosman:

Mensen meenemen in de hele beleving van wijn: van maken tot drinken. Geweldig. 

Oplossing

Voor Hosman Vins, dé wijnimporteur en leverancier van Rotterdam, Schiedam en omstreken, begonnen we járen terug met hulp en advies op het gebied van Facebook-advertenties. Toen ik ruim zeven jaar geleden bij RauwCC startte, met ervaring als wijnblogger en een wijnopleiding achter de kiezen, was de link met deze opdrachtgever snel gelegd. En de basis voor het uitbreiden van de samenwerking.

We bedachten een aantal concepten voor rubrieken. Hiervoor maakten we handige templates voor een snelle en praktische werkwijze met een maximaal herkenbaar vermogen, passend binnen de beschikbare uren aan socialmedia-activatie. Vaste waarden zijn inmiddels: het wijnplankje en de maandelijkse wijnkwis. We zetten vooral in op Facebook en Instagram, en de laatste tijd intensiever op LinkedIn, vanwege het hoge organische bereik.    

Daarnaast verzorgen we Facebookevenementen, gaan we maximaal de interactie aan met volgers en fans, volgen we actief relevante accounts op de diverse platforms en organiseerden in de zomermaanden de Instagramfotowedstrijd ‘Spot de 2CVin’, waarbij we zelf de fotografie verzorgden. Ook adviseren we hoe te adverteren op Facebook en denken proactief na over nieuwe vormen van content. Ten slotte maken we jaarlijks de balans op in de vorm van onze Insights, een overzicht van alles wat er online over Hosman is gezegd en hoe de kanalen hebben gepresteerd ten opzichte van het jaar ervoor.

"Social media blijft een goede manier om mensen te inspireren en ze wijnwijzer te maken."

Van wijn maken tot drinken.

Fans online meenemen in de hele beleving van wijn.

Resultaat

Met solide, actieve com­mu­ni­ties op de diverse socials houden wij ook online het Hosman-gevoel warm. De liefde voor en kennis van wijn. Activatie die, samen met de tra­di­ti­o­ne­le com­mu­ni­ca­tie­me­tho­den, bezoek aan de sfeervolle wijn­kel­ders versterkt. Want uit­ein­de­lijk gaat het erom dat je dáár bent geweest. Want dan wil je er zeker nog eens terug.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!