Rotterdam Makers District.
Op onbekend terrein

VAN ONBEKEND NAAR BEMIND

  • Client

    Rotterdam Makers District
  • What we did

    Content, Copy, Fotografie, Video, 3D-animatie, 2D-animatie, Social Media
  • The Team

    Community & Copy, Premium Content & Design, Strategie & Data

Uitdaging

En dan bedoel ik niet het terrein van gebiedspromotie. Daar weten wij ons maar al te goed een weg in te vinden. Het gaat om een belangrijk deel van het stadshavensgebied van Rotterdam. Een nog rauw en redelijk onontdekt stuk stad waar vroeger havenarbeiders zwoegden en nu ruimte is voor kennis en innovatie. Onder de verzamelnaam Rotterdam Makers District focust deze projectgroep zich in een joint-venture van de gemeente en het Havenbedrijf op RDM en M4H. 

De stadshavens van Rotterdam worden de komende jaren omgetoverd tot een innovatief woon- en werkgebied. Om het gebied nieuw leven in te blazen zijn vooral ondernemers nodig die zich in het gebied willen vestigen. De focus ligt hierbij sterk op de zogenaamde maakindustrie. Het gebied heeft daarom meer bekendheid nodig en dus zijn wij via social media aan de slag gegaan met de promotie ervan.
Toen de socialmedia-accounts aan ons werden overgedragen - destijds onder noemer van Stadshavens Rotterdam - lag er al een behoorlijk goed fundament. Facebook, Twitter, Instagram en LinkedIn werden actief gebruikt. Er was een strategie per medium, met een aantal vaste rubrieken en enkele ideeën over het gebruik van hashtags. 

Van havenarbeiders naar innovatieve makers

Deliverables

  • Premium content
  • Fotografie
  • Copy
  • Insights
  • Monitoring
  • Adverteren

Een typische klant voor een socialmediaplan:

Gebiedspromotie vraagt om dagelijkse aandacht voor het gebied en haar ontwikkelingen.

Oplossing

Gebiedspromotie vraagt om dagelijkse aandacht voor het gebied en haar ontwikkelingen. Voor RauwCC is dit een typische klant voor een socialmediaplan. Hierin nemen we de dagelijkse zorg voor de socialmediakanalen uit handen door (in dit geval) een uur per dag aan het account te besteden. Dit uur is vrij inzetbaar, zowel voor monitoring als strategie als design en/of copy. Om up-to-date te blijven met de ontwikkelingen in het gebied moet je haarfijn aanvoelen wat er speelt en daarop inhaken. Aan ‘weten wat er speelt’ geen gebrek; onze opdrachtgeefster zit middenin het gebied en zorgt voor een enorme stroom aan interessante content. Inmiddels weten we ook zelf als heuse specialisten wat hot is in M4H. Aan ons om van al die input social content te maken en die content zo effectief mogelijk te verspreiden over de socialmediakanalen. Onze aandacht ligt hierbij vanuit de opdrachtgever vooral op M4H (Merwe-Vierhavens).

Naast de dagelijkse monitoring en het ombouwen van input van de klant naar social content zijn we ook zelf aan de slag gegaan met een rubriek. Want wie kunnen het gebied beter promoten dan ondernemers die zich er al hebben gevestigd? Om die ambassadeurs van het stadshavensgebied een podium te geven bedachten we de rubriek Havenmakers. In deze rubriek portretteren we met regelmaat een andere ondernemer. In een kort interview vragen we ondernemers wat het gebied voor hen bijzonder maakt en hoe zij de toekomst van het gebied zien. Dit levert een interessante serie op, met inmiddels ruim 70 portretten. De namen taggen we in de content, zodat ze die zelf meestal op hun eigen kanalen delen. Goed voor het bereik van Rotterdam Makers District. In 2019 zijn we ook gestart met video: Havenmakers in beweging.

Facebook: van 1.900 volgers in 2017 naar 6.400 volgers in 2020

Met een zeer bescheiden advertentiebudget

Resultaat

Inmiddels werken we al zo’n vijf jaar voor deze mooie club. En het wordt steeds beter en leuker. Niet alleen het gebied zelf, maar ook de resultaten van ons werk. Dat zien we terug aan een steeds hechtere en groeiende community. Aan meer fans en interactie. Gesteund door een bescheiden advertentiebudget op Facebook en een beetje op Instagram kijken we terug op mooie cijfers in 2019. Waarvan we onze opdrachtgever met regelmaat nauwgezet op de hoogte houden. Dat we die lijn in 2020 maar mogen doorzetten!
Heb je zelf tips over wat je graag over dit gebied online terug wilt zien? Geef ze dan door via mail@rauwcc.nl.

Facebook: 6.400 volgers (medio 2017: 1894 volgers)
Instagram: 1.677 (medio 2017: 558 volgers)
Twitter: 2.300 (medio 2017: 1.799 volgers)
LinkedIn: 1.487 (medio 2017: 310 volgers).

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!