Manon Bode
20.07.2021

Winacties op social: dit doe je allemaal verkeerd!

2107 RCC Win visual

Als je op social media scrolt, ontkom je haast niet aan een winactie. Niet voor niks, over het algemeen werken winacties uitstekend om meer volgers te krijgen én meer interactie met je doelgroep. Eén ding valt ons op: ze worden vaak verkeerd ingezet. Er zijn namelijk regels en niet iedereen is zich ervan bewust of weet hoe je ermee om moet gaan. Dát leggen we nu aan je uit - wat je wel en wat je vooral niet moet doen.

We horen je denken: als het zo vaak verkeerd wordt gedaan, is het dan wel echt erg als je je niet aan de regels houdt? Het korte antwoord is: ja. Het ergste dat kan gebeuren is namelijk dat:

  • Je account wordt verwijderd door het platform zelf. Dat betekent dus dat je weer helemaal opnieuw moet beginnen. Niet doen dus!
  • Je een boete moet betalen. Ook niet fijn.

Wat mag niet
Er zitten dus een aantal haken en ogen aan winacties. Dit mag in ieder geval niet:

  • Als voorwaarde stellen dat de gebruiker je bericht deelt, vrienden tagt en de pagina liket. 
  • Like & deel-winacties. Deze veroorzaken spam en zijn niet toegestaan. Veel kleine ondernemers weten dat niet en deze regel wordt dan ook massaal overtreden. Dus ‘like onze pagina en maak kans op’ of ‘deel dit bericht en win’ mag niet. Ook niet in Stories. 
  • Winacties promoten vanuit een persoonlijke Facebookpagina

Wat mag wel
Duidelijke taal wat er niet mag, maar wat mag er wel? We sommen het op:

  • Een winactie op Facebook starten waarbij je vraagt om het bericht te liken en/of reacties te geven. Let op dat je niet aan engagement bait (expliciet vragen om reacties) doet, want dan wordt je post veel minder weergegeven op tijdlijnen van gebruikers. 
  • Om content vragen van de doelgroep, zoals door foto’s of video’s op de pagina van het bedrijf te laten zetten.
  • Een vraag stellen. Altijd een goed idee, dit zorgt voor reacties. 

Waar moet de winactie aan voldoen
Er zijn genoeg opties, alleen moet je er wel opletten dat je:

  1. duidelijk vertelt wat de winactie inhoudt, wanneer hij afloopt, wat er van deelnemers wordt verwacht en wat ze kunnen winnen.
  2. duidelijk maakt hoe en hoe vaak er meegedaan kan worden. 
  3. aangeeft dat minderjarige deelnemers toestemming nodig hebben van een ouder.
  4. duidelijk hebt gemaakt dat de promotie op geen enkele manier gesponsord, goedgekeurd of beheerd wordt door Facebook. Dit kun je ook letterlijk zo vermelden bij je Facebook-winactie.
  5. een prijs kiest die niet meer dan meer dan 449 euro waard is, anders moet je er kansspelbelasting over betalen.
  6. op een onpartijdige manier omgaat met het loten van de winnaar (doe je dit namelijk niet, dan geef je iemand eigenlijk iets en moet de ‘winnaar’ hierover mogelijk inkomstenbelasting betalen)
  7. communiceert wie de winnaar is en je de prijs binnen drie maanden uitkeert. 
  8. je houdt aan de privacywetgeving - de AVG - die sinds mei 2018 van kracht is. Verzamel je persoonsgegevens, zoals een e-mailadres? Link dan naar je privacyverklaring. 

Zoals we lieten merken heb je alsnog voldoende opties, het vergt alleen een beetje inspiratie. Zelf zijn we fan van onderschriften verzinnen, aantallen raden, leukste quotes delen, namen bedenken voor een product, laten kiezen tussen producten en invullen op de stippellijn. 

Bel anders even de leuke collega’s van RauwCC voor advies over een toffe actie. Dan weet je ook zeker dat je goed zit met de regels ;-).

Meer blogs

Bel of mail ons!

Vragen over dit blog?
Neem contact op met:

Manon