Blauwhoed.
Motion graphic

Een verhaal met ballen

  • Client

    Blauwhoed
  • What we did

    Motion Graphic, script, Design, Content
  • The Team

    Strategie & Data, Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

Een motion graphic om de werkwijze uit te leggen: wie ze zijn, wat ze doen en waarom ze het doen zoals ze het doen. Over het idee achter projectontwikkeling, niet alleen het proces, maar vooral de meerwaarde die de mensen bij Blauwhoed leveren en het verschil dat ze maken. 

 

Wat Blauwhoed doet lijkt eenvoudig maar zoals vaker spelen er op de achtergrond complexe zaken. Dan is er altijd de worsteling: Hoe vertellen we ons verhaal zodat mensen beter snappen wat we doen? Zonder het al te ingewikkeld te maken en wel specifieke kenmerken te benoemen waarin de doelgroep, B2B-professionals, zich herkent? Dat was meteen de uitdaging: Hoe vertel je een boodschap die universeel en toch gefocust is, onderhoudend en toch inhoudelijk? That’s where we come in.

Hoe vertel je een boodschap die universeel en toch gefocust is, onderhoudend en toch inhoudelijk?
[]

Deliverables

  • Concept
  • Script
  • 3D motion design
  • Captions

Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed studio

Exact het juiste beeld en gevoel van creativiteit, waardecreatie, co-creatie en samenwerking. Jullie hebben je goed ingeleefd

Oplossing

Na een eerste intake met de opdrachtgever hadden we helder wat we moesten vertellen, maar nog niet in welke vorm. We wilden wegblijven van praatje-plaatje (wat je hoort is wat je ziet) of - oneerbiedig gezegd - plopvideo’s. Dertien-in-een-dozijnanimaties waarvan de losse onderdelen op de plank liggen en die geblend worden tot een voorspelbaar, inwisselbaar en saai eindproduct. Deden we niet, doen we niet, gaan we ook nooit doen. Dit vroeg om maximaal maatwerk. Na een interne brainstormsessie zagen we het helemaal voor ons: we lieten het verhaal niet vertellen door mannetjes, vrouwtjes en gebouwtjes maar door balletjes. Door balletjes? Yip.

Alleen, toen nog de opdrachtgever overtuigen. Het vergde de nodige overtuigingskracht met een gelikt en steengoed onderbouwde presentatie om iedereen mee te krijgen. Met de juiste motivatie, een gedetailleerd storyboard en voorbeelden in de vorm van styleframes. Met motion graphics is het nou eenmaal altijd spannend als de motion designer aan de slag gaat, een tijd uit de lucht is, en dan “ineens” met de eerste draft komt. Vandaar deze aanpak. En die werkte. Ze pikten ons enthousiasme op met het volste vertrouwen in de juiste afloop. Het slotakkoord gaf het laatste zetje: Uiteindelijk staat deze motion graphic voor de unieke werkwijze die Blauwhoed hanteert en door de next-level uitvoering van de video voor het vernieuwende en onderscheidende karakter dat jullie willen uitstralen. 1+1=3! 

'Heel professioneel én creatief een vertaalslag gemaakt. In de vorm van een mooie metafoor gevisualiseerd, met een pakkende tekst'

Resultaat

Hoe kijkt de opdrachtgever erop terug? Yvonne van Mierlo, directeur Blauwhoed Studio: ‘Onze vraag was lastig, omdat we met name zachte aspecten en waarden wilden overbrengen, naast het feitelijke proces. Wij zijn heel blij met de motion graphic. Die visualiseert ons proces en geeft exact het juiste beeld en gevoel van creativiteit, waardecreatie, co-creatie en samenwerking. Jullie hebben je goed ingeleefd in onze wensen en heel professioneel én creatief een vertaalslag gemaakt. In de vorm van een mooie metafoor gevisualiseerd, met een pakkende tekst.’

In onze woorden: een motion graphic in 3D waarin verschillende balletjes, met een blauwe in de hoofdrol, al rollend de projectreis die Blauwhoed maakt verbeelden. In een subtiel wisselend landschap dat bijna voelbaar is. Waarbij elke bal een rol speelt, bijvoorbeeld een stakeholder vertegenwoordigt, met een eigen textuur en kleur. Die staan voor partners, investeerders en bewoners - iedereen is betrokken, iedereen heeft een relevante rol. En dat laten ze zien door mee te bewegen. Te krimpen en te groeien, samen te smelten of te gloeien - als het verhaal daar om vraagt. 

Een helder verhaal, voldoende gedetailleerd en toch begrijpelijk, toegespitst op de doelgroep. Met duidelijke beeldtaal die in subtiele, ogenschijnlijk abstracte beeldtaal op een verfrissende manier versterkt wat je hoort en daar zelfs de nodige emotie in legt. Storytelling in optima forma.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!