Bouwend Nederland.
Werkend Leren

Bouwen aan bekendheid onder jongeren. Hoe doe je dat?

  • Client

    Bouwend Nederland
  • What we did

    Doelgroeponderzoek, Strategie, Copy, Design, Scripts, Video, Content, Social Media , communitymanagement
  • The Team

    Strategie & Data, Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

Bouw- en infrabedrijven staan te springen om nieuw talent, maar steeds minder jongeren kiezen voor opleidingen in deze sector. Hoe laat je aan jongeren zien dat carrièrekansen voor het oprapen liggen in de bouw- en infrasector? Dat is zeker niet makkelijk, maar wel haalbaar. Door op de platformen aanwezig te zijn waar jongeren zich bevinden, inspireren we ze om een carrière in de bouw of infra te overwegen.

Het is de eerste campagne in Nederland die gericht is op jongeren waarbij Tiktok werd ingezet binnen deze branche.
[]

Deliverables

  • campagneconcept van begin tot eind
  • copy van A tot Z voor social en de campagnepagina
  • campagnevideo’s op YouTube en IGTV
  • memes (op een grappige manier jongeren aanspreken)
  • short-form-video’s op TikTok en Snapchat
  • advertenties op TikTok, Snapchat, Instagram en YouTube
  • contentkalender 
  • contentmanagement
  • chatbot (van conversation design tot technische implementatie)
  • campagnedashboard, om alles overzichtelijk te houden

Dennis de Winter

Het bereiken van jongeren is niet de grootste opgave. Het activeren van jongeren is waar de échte uitdaging ligt.

Oplossing

Tieners zijn niet altijd een eenvoudige doelgroep om te inspireren en te activeren. Er kwam veel bij kijken. Van laten zien wat er allemaal mogelijk is met een opleiding in de bouw tot het adviseren én activeren van jongeren om zich in te schrijven voor een bbl-opleiding bij hen in de buurt. Dat maakt deze campagne ook uniek. Het is de eerste campagne in Nederland die gericht is op jongeren waarbij Tiktok werd ingezet binnen deze branche.

Maar waar start je? Om te beginnen hebben we een panel van jongeren opgesteld en gevraagd welke media zij gebruiken en hoe zij die gebruiken. Daaruit kwamen: TikTok, YouTube, Snapchat en Instagram. Met deze waardevolle informatie bouwden wij verder aan de campagne.

De volgende fase bestond uit een serie video’s: Werkend Leren: The Challenge. Hierin gingen drie bekende TikTokkers met elkaar en met ‘bouwfluencers’ de strijd aan en leerden ze alles wat met de bouw en infra te maken heeft. Het resultaat:

  • 5 video’s op YouTube;
  • 15 TikToks + advertenties op TikTok en Snapchat, die aansluiten op de video’s op YouTube.

De derde fase was het activeren van de jongeren. Omdat zij veel online actief zijn ontwikkelden we een chatbot die de jongeren hielp met het vinden van een bbl-opleiding in de bouw en infra bij hen in de buurt. De bot gaf op basis van de input drie suggesties op maat. Bijvoorbeeld met advies, maar ook direct met contactgegevens om meer informatie op te halen. Uiteraard is de chatbot helemaal AVG-proof.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!