RauwCC.
De eerste échte virtuele influencer van Nederland

Esther Olofsson

  • Client

    RauwCC
  • What we did

    Copy, Strategie, Design, Fotografie, Content
  • The Team

    Community & Copy, Premium Content & Design, Strategie & Data

Uitdaging

Soms is een uitdaging helder. Expliciet en strak uitgewerkt. Soms niet. Dan ligt er een grotere gedachte aan ten grondslag. De drive die gevangen ligt in de reden van je bestaan als bedrijf. Althans, zo ging het bij ons toen we Esther bedachten. De ‘why’ van RauwCC luidt: de wil om het communicatievak continu uit te dagen. Dus daar moesten we wat mee en dan mag je de lat gerust hoog leggen. Wat dacht je van: Laten we de eerste échte virtuele influencer van Nederland bedenken en maken! Goed idee. Doen we dat.

Esther is betrouwbaar, flexibel en altijd beschikbaar

Deliverables

• Karakterstrategie

• Karakterschets

• Origin story

• Storyline

• Contentstrategie

• Contentkalender

• Fotografie

• 3D-design

• Persberichten

Maarten Reijgersberg:

Ja, ze is computer generated maar bewust niet tot een ál te echt mens omgevormd. Nep echt dus. Want het is geen geheim dat ze virtueel bestaat. Sterker nog, dat is juist haar grote kracht. Het maakt haar bijzonder, flexibel en postmodern like-able.

Oplossing

Leuk bedacht, en nu? Om de tafel! In een superbrainstorm stroomlijnden we onze ideeën, brainfarts en andere (te) gekke gedachtesprongen. Uiteraard hadden we al ruimschoots vooronderzoek gedaan en waren daarbij de wonderlijke wereld van Lil’ Miquela, Shudu en Noonoouri ingedoken. Daar bleef een basaal eerste plan van over. Het moest een vrouw worden, er was een naam (Esther) en er waren wat voorzichtige contouren van een uiterlijk en karaktertrekken. Deze diepten we verder uit met een karakterstrategiesessie, zodat we haar tot in detail op papier alvast tot leven konden wekken. Om te zorgen dat ze gestructureerd en effectief op social kon verschijnen volgde een contentstrategiesessie. Ondertussen ging de designafdeling los op de digitale uitwerking van Esther.

De designafdeling ging los op de digitale uitwerking van Esther

Resultaat

Een 29-jarige Zweedse die gemaakt is van bits en bytes maar visueel prima overal fysiek aanwezig kan zijn. In een combinatie van CGI en deepfake-technologie is ze in staat om vanuit stilstand, maar ook in bewegend beeld acte de présence te geven - daar waar samenwerkingspartners haar maar willen hebben.
Inmiddels heeft Esther Olofsson haar eigen profielpagina op VirtualHumans.org en schittert ze door het voortouw te nemen in een petitie om Museum Rotterdam te redden, een wereldpremière voor een virtual human. Ook is ze sinds kort brand ambassador voor Postillion hotels. Speciaal voor de nieuwe hotellocatie in Rotterdam is ze door de keten ingelijfd als Rotterdam's ‘most trusted city guide’.

Interesse?
Onthoud: Esther is het middel, niet het doel. In dit geval heeft ze als doel het prototype te zijn voor andere digitale influencers. Zo hebben we de blauwdruk, de ervaring en know-how om virtuele ambassadeurs te creëren voor willekeurig welke organisatie, welk merk of bedrijf.
Virtual humans zijn er niet ter vervanging van mensen, maar als aanvulling - verrijking. Ze voegen écht wat toe aan de marketing- en communicatiemiddelenmix van bedrijven. Zeker in een socialmedialandschap waar corporate accounts steeds minder bereik krijgen en te onpersoonlijk zijn om te volgen. Zeker, medewerkers en supporters zijn goed om als ambassadeurs te hebben, maar vormen ook een risico. Medewerkers komen en gaan en supporters doen wel eens dingen waar je je als bedrijf niet mee wil associëren. 

RauwCC heeft alles in huis om een virtual ambassador tot leven wekken die écht de moeite waard is om te volgen. Met Esther Olofsson, Nederlands eerste virtual influencer en Rotterdam's 'most trusted city guide' hebben we hier al ruimschoots ervaring mee. Meer weten? Neem dan contact op met Maarten

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!