NBTC.
#visitnetherlands

Hoe maak je de sprong van Holland naar The Netherlands?

  • Client

    NBTC
  • What we did

    Design, Content, Concept, strategy, advice
  • The Team

    Strategie & Data, Premium Content & Design, Community & Copy

Uitdaging

‘Hi, where are you from?’
‘Holland!’ 
‘Say what?’
‘Sorry, The Netherlands.’
‘O wow! Great country.’

Zo makkelijk als we vroeger Holland zeiden en Nederland bedoelden. Een erfenis uit de VOC-tijd, later versterkt en in leven gehouden door het wij-gevoel rond onze voetbalsuccessen eind vorige eeuw: Hup, Holland, hup. Die tijden zijn voorbij. Vanaf 1 januari 2020 rebranden we ons landje naar buiten toe als: The Netherlands.
Dus ook de Netherlands Board of Tourism and Conventions (NBTC). Het Instagram-account @visitnetherlands, waar prachtige beelden van ons land de tijdlijn sieren, maakte de sprong van #ThisIsHolland naar #VisitNetherlands. En wij sprongen mee.

Uitdaging
Om deze afstand te overbruggen legde NBTC drie verzoeken bij ons neer:
1. Maak een template voor Instagram Stories.
2. Verzin een minicampagne om van #ThisIsHolland naar #VisitNetherlands te gaan.
3. Bedenk contentconcepten voor de socialmediakanalen. 
Een deel van de uitdaging was dat NBTC veel gebruik maakt van geupcyclede content en dat beheer en uitvoering van de Instagram-posts en -Stories bij hen bleef liggen. Zo’n template moet dus makkelijk te gebruiken en flexibel inzetbaar zijn. Hufterproof, in goed Netherlands. 
Andere uitdaging, ze wilden graag aan de slag met eigen content. Inhakend op terugkerende kalenderdagen, zoals Valentijnsdag, Dodenherdenking, Keti Koti, et cetera. Passend bij hun stijl, kanaal en de doelgroep. 
Dan, ten slotte: bij professionele- en amateurcontentcreators, dé leveranciers van hoogwaardig beeldmateriaal, was #ThisIsHolland er sinds 2014 hardnekkig ingesleten. Hoe kregen we die mee om #VisitNetherlands als hashtag te gebruiken om uitgelicht te worden op de socialmediakanalen van NBTC.

Overall zijn we erg blij met de look-and-feel van de content
[]

Deliverables

Instagram-slider

  • Instagram Story-template
  • Minicampagne
  • Contentconcepten
  • Vertalen huisstijlhandboek naar social media
  • Fotowedstrijd op Instagram
  • Live bekendmaking winnaar via Instagram

 

Handig:

Universele templates voor berichten en Stories met ruimte voor flexibiliteit, in de vorm van een serie illustraties of korte animaties

Oplossing

We startten laagdrempelig. Allereerst vertaalden we het huisstijlhandboek van Studio Dumbar naar toepassingen op social media. 
Op die basis maakten we universele templates voor berichten en Stories. Heel praktisch en NL-branded (uiteraard). Bijvoorbeeld voor aankondigingen van updates over corona of een ander soort (urgente) update. De uitvoering bood ruimte voor flexibiliteit, in de vorm van een serie illustraties of korte animaties. Voor Stories waren dat templates met ruimte voor interactie: hierin is op een natuurlijke manier ruimte opgenomen voor functionaliteiten als ‘vraagstickers’.
Zo ontstond er naast de geüpcyclede content een standaard die voor meer verdieping zorgde, vanuit de strategie. Visueel aantrekkelijk, afwisselend en toch herkenbaar. Een praktische aanpak met een oplossing binnen de huisstijl, die zorgt dat de tijdlijn netjes blijft.
Om de hashtag #VisitNetherlands beter te promoten organiseerden we, op ons eigen advies, een fotowedstrijd om de zomerdip op te vangen. Met als thema ‘fietsen’ onder de naam: creative city photography challenge

Visueel aantrekkelijk, afwisselend en toch herkenbaar

Na deze vliegende start komt er nog meer werk uit

Resultaat

De fotowedstrijd, die was getarget op buitenlandse toeristen, leverde veel nieuwe volgers op. We ontvingen 896 inzendingen en tijdens de live-uitzending, waarin onze Dennis de winnaar bekend maakte, keken er 2.619 geïnteresseerden mee. 
In één van onze nieuwe templates, een Instagram-slider, postte NBTC zogenaamde Pride-portretten. Deze bereikten in totaal ruim 200 duizend personen en scoorden flink boven de door hen vastgestelde benchmark als het gaat om interactie. Een andere variant, New Dutch-portretten, deed het iets minder. Daarop reageerde de opdrachtgever: ‘Dit was van tevoren ingecalculeerd, aangezien het best een niche-onderwerp is ten opzichte van onze andere posts. Overall zijn we erg blij met de look-and-feel van de content.’ 

Na deze vliegende start komt er nog meer werk uit. Merken we. Zo gaan we ook met een Nederlandstalig Instagramaccount aan de slag, met de hashtag #hiermoetjezijn. En het blijft niet bij dit platform, YouTube en TikTok hebben net zo goed aandacht nodig. We houden het vizier op het voortzetten van deze toffe samenwerking en het behalen van nog meer prachtige resultaten.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!