Nedvang.
Campagne: Glas in ‘t bakkie

Glas in ‘t bakkie

  • Client

    Nedvang
  • What we did

    Copy, Strategie, Design, Content, communitymanagement, Fotografie, Video, Social Media
  • The Team

    Strategie & Data, Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

Kostbare grondstoffen zoals glas, papier en hout besparen; Nedvang weet hoe dat moet en hoe gemeenten en afvalbedrijven het beter kunnen doen. Maar hoe maak je Rotterdammers voor eens en voor altijd bewust van glasbakken in de regio? Hoe zorg je ervoor dat ze niet 50 maar 100 procent van hun verpakkingsglas in de glasbak gooien? Aan ons de taak om Rotterdammers in te laten zien hoe waardevol hun glas is. 

Wat ik had gehoopt, is ook echt gebeurd. We hebben de stad op stelten gezet

Deliverables

  • Socialmediastrategie
  • Campagnestrategie
  • Concepting

 

Bekende Rotterdammers inzetten werkt, want:

Als zij het doen, kan jij het toch ook?

Oplossing

Gedrag verander je niet zomaar. Er moest iets grandioos komen. En dat kwam er: een knotsgekke, knalgele campagne. Een half jaar lang hielden we elke week de Scherven Brengen Geluk Loterij, waarbij Jack de presentator met een knalgele Carver en megascherm door Rotterdam reed. Elk glazen potje en elke glazen fles was een lot, waarmee Rotterdammers kans maakten op de jackpot van 250 euro. Via GPS konden inwoners presentator Jack volgen. Als ze op het juiste moment hun glas weg brachten en gespot werden door Jack, hadden ze jackpot! Winnaars mochten ook nog eens 250 euro schenken aan een lokaal goed doel naar keuze.
 

Van abri’s tot guerilla-acties, samenwerkingen met Rotterdamse bekendheden, advertenties in het AD en online targeting op wijkniveau: Rotterdam kon de afgelopen maanden niet om de campagne heen! De inzet van Rotterdamse bekendheden zoals Herman den Blijker, de Duarte-broers, Jordy Dijkshoorn, Perry de Man, Marcel Labrie en Ted Langenbach zorgde in de eerste plaats voor meer bewustwording. Bovenal benadrukte hun samenwerking dat het heel normaal is om glas te scheiden. Gevalletje “als zij het doen, kan jij het toch ook?”
Naast BN’ers, werkten we dus ook samen met lokale goede doelen, als een steuntje in de rug in de moeilijke coronatijd.

8 procent meer glas ingezameld

Resultaat

De cijfers liegen er niet om. De campagne had een gecombineerd online bereik van meer dan 3,4 miljoen en offline van bijna 20 miljoen. En dat op een inwonersaantal van minder dan 700 duizend! Naast meer dan 42 duizend interacties, is het indrukwekkende resultaat dat de glasinzameling in Rotterdam met maar liefst 8 procent is verhoogd sinds de campagne, zo blijkt uit cijfers van de gemeente.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!