Sportbedrijf Rotterdam.
#lekkerlopentebewegen

Hoe krijg je de Rotterdammer weer in beweging?

  • Client

    Sportbedrijf Rotterdam
  • What we did

    Strategie, Copy, Design, Contentmanagement, communitymanagement, Fotografie, Video, Social Media
  • The Team

    Strategie & Data, Community & Copy, Premium Content & Design

Uitdaging

Door corona waren veel sportlocaties lange tijd dicht en zijn veel Rotterdammers minder gaan bewegen. Sportbedrijf Rotterdam wilde de stadsgenoot (weer) aan het sporten en bewegen krijgen: de Rotterdamse (ex-)sporters en sportliefhebbers die óf zijn afgehaakt gedurende corona, óf die weten dat sporten belangrijk is, maar net dat zetje in de rug nodig hebben. Hoog tijd om lekker lopen te bewegen!

Hoe krijg je de Rotterdammer (weer) in beweging?
[]

Deliverables

  • Campagneconcept
  • Campagnevideo's
  • AR-filter
  • Socialmediatoolkit voor sportaanbieders
  • Instagramaccount #lekkerlopentebewegen
  • Socialmedia-advertenties
  • Contentkalender
  • Content- en communitymanagement
  • Copy voor social van A tot Z

Fleur de Koning, Sportbedrijf Rotterdam

De toppers van RauwCC betrokken ons enorm bij de voortgang. Steeds om de tafel om ideeën te presenteren om zo veel als mogelijk eruit te halen.

Oplossing

Allereerst keken we hoe we de Rotterdammer konden motiveren om weer te gaan bewegen. Dat moest natuurlijk met een ‘Rotterdamse tone-of-voice.’ Zo werd #lekkerlopentebewegen geboren. Door de campagnenaam als hashtag te ontwerpen werd deze ultraflexibel inzetbaar. Zo past deze bij elke sport, zoals #lekkerlopenteboksen en #lekkerlopentedansen.

Met campagnevideo’s, clean graffiti, een augmented reality-filter op Instagram en briefkaarten werden alle Rotterdammers geënthousiasmeerd en geactiveerd weer te gaan bewegen. Daarnaast werden Rotterdamse  sportaanbieders onderdeel van de campagne. Zij werden voorzien van een socialmediatoolkit die bestond uit het logobeeld, animaties, campagnevideo’s, een Facebook profielfotoframe en een handleiding hoe zij kunnen bijdragen aan de campagne. Zij werden op deze manier ambassadeurs van de campagne.  

Op het moment dat we meer uitzicht kregen op een einde van de coronapandemie startten we met de tweede fase van de campagne. In deze fase gingen we over op het activeren van de twijfelende Rotterdammer om hen daadwerkelijk weer in beweging te krijgen - met voorkeur bij een lokale sportaanbieder. We focusten ons hierbij op het laaghangend fruit: de studenten en jong-werkenden. We startten het Instagramaccount #lekkerlopentebewegen. Op dit account laten we meer sport zien en zetten we in op acties en kortingen; specifiek vanuit de wensen en triggers van de doelgroep. Ook geven we het account wekelijks een dag over aan een sportaanbieder die de volgers enthousiasmeert voor zijn sport.

Resultaat

De cijfers blijven maar oplopen. Tot nu toe heeft #lekkerlopentebewegen:  

  • 1.000+ volgers op Instagram en aantal groeit nog altijd. Volg jij het account @lekkerlopentebewegen al?
  • Bijna duizend berichten met #lekkerlopentebewegen;
  • >4.800 views van het Instagramfilter;
  • >100.000 views op de #lekkerlopentebewegen campgevideo’s;
  • Mooie PR in Rotterdamse media;
  • Wake-up call voor Rotterdamse sportaanbieders en Rotterdammers. 

Data geüpdatet tot en met november 2021.

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!