Werken voor Nederland.
Een frisse merkbeleving

Zo zet je werken voor Nederland op de kaart

  • Client

    Werken voor Nederland
  • What we did

    Strategie, Concept, Contentmanagement, communitymanagement, copywriting
  • The Team

    Strategie & Data, Community & Copy

Uitdaging

Werken voor Nederland (WVNL) zocht naar een frisse strategie en creatieve online- concepten om mee aan de slag te gaan. Daarnaast wilden zij een extra partij erbij betrekken voor de uitvoering en het aansturen van een eventuele campagne die uit de strategie zou komen. Dat werd RauwCC! De uitdaging en het doel? De merkbeleving van Werken voor Nederland verbeteren. Werk aan de winkel dus.

Werken voor Nederland is hét merk waarmee de Rijksoverheid zich als werkgever op de kaart zet. Ze hebben meer dan 2 miljoen unieke bezoekers per jaar op werkenvoornederland.nl en er zijn jaarlijks 8 duizend vacatures en 121 duizend sollicitaties via het platform. Dit betekent maar één ding: dat er een hoop verschillende functies te vinden zijn bij de Rijksoverheid!

Content met verhalen van echte mensen op een manier die we niet van de overheid verwachten, doet het goed
[]

Deliverables

  • WHY-sessie
  • Socialmedia- en contentstrategiesessies
  • Contentstrategie met een link naar actuele gebeurtenissen
  • Content- en communitymanagement
  • Rubrieken, zoals TraineeTV, Werkend voor Nederland is… en nog veel meer
  • Instagram wisselaccount waar medewerkers je meenemen in hun werk
  • Copysessie om de tone-of-voice messcherp te krijgen

Wist je dat:

Er jaarlijks 8 duizend vacatures en 121 sollicitaties op het platform van Werken voor Nederland geplaatst worden?

Oplossing

We begonnen met een drietal sessies om te bepalen welke koers WNVL wilde varen. Als eerste gingen we samen met de opdrachtgever om tafel voor een WHY-sessie, waarin we de drijfveer en motivatie achterhaalden van mensen die werken bij het Rijk. Daarna volgde de socialmedia- en contentstrategiesessie. WVNL kreeg aan de hand van deze drie bijeenkomsten een heldere strategie en een duidelijke doelstelling mee: meer positieve associaties bij het merk WVNL en de Rijksoverheid als werkgever. Innovatief. Interessant. Maatschappelijk. Meer die richting op. Deze handvatten dienden als een stevige basis om verder door te ontwikkelen. Cocreatie was hierin onmisbaar, omdat onze kennis van social media en creativiteit samen met de marktkennis van WVNL ervoor zorgden dat we het bereik en de interactie zouden verhogen.

Een krachtige, onderbouwde contentstrategie voor social media zorgt voor focus en fundering, dus dat was hoofdstuk één. We namen WVNL stap voor stap mee in de strategie; een beetje van WVNL en een beetje van RauwCC. Met succes in het vizier werkten we samen aan het beoogde resultaat: een hoger organisch bereik, meer views, meer engagement door en met bestaande en nieuwe doelgroepen én een sterker werkgeversmerk. Aan de basis van de contentstrategie lag de link met actuele gebeurtenissen: als je werkt voor Nederland heeft dat impact! Zo gingen we een meer emotionele verbintenis aan met (potentiële) volgers, waardoor er een community ontstond. Ook zetten we in op binden en boeien van het personeel dat er al werkt, zodat de ‘vibe’ erin bleef. 

Tot slot werkten we samen met WVNL aan een compleet nieuw programma om hun enthousiasme online te delen en zo nieuwe collega’s aan te trekken. Speciaal voor de werving van trainees ontwikkelden we een nieuw videoformat: TraineeTV. Op dit kanaal volg je een jaar lang drie trainees die vloggen over hun werk bij het Rijk en de gebeurtenissen die ze daarbij meemaken. Een aansprekende combi van ‘fun’ en inhoud

Resultaat

Het resultaat van deze anders-dan-anders aanpak bleek een succes! Vooral op LinkedIn en Instagram vloog het volgersaantal omhoog. Respectievelijk zijn er 25 duizend en 2.500 meer nieuwe volgers bijgekomen dan vooraf gedacht. Elke maand springen de inhakers eruit qua organisch bereik en interactie, vanwege de link met de actualiteit en de knipoog. Ook de eerste grote campagne voor TraineeTV is inmiddels live en gaat als een trein. Per vlog realiseren we een gemiddeld bereik van 35 duizend, waarbij LinkedIn veruit het grootste aandeel heeft. De totale kijktijd over alle kanalen is per vlog ongeveer zeventig uur. Content met verhalen van ‘echte mensen’ in een vorm die mensen niet van de overheid verwachten, doet het goed. Gegroeid op socials én meer creativiteit in de content en communicatie. Missie WVNL geslaagd! 

Ook iets voor jou? Kom eens een bakkie doen!